Start

Get your dropdown menu: profilki

Slider

#htmlcaption1 #htmlcaption2 #htmlcaption3 #htmlcaption4 #htmlcaption5

niedziela, 28 lipca 2013

City of Remnants. Recenzja gry.

Tytuł: City of Remnants
Wydawca: Plaid Hat Games
Rok wydania: 2013
Liczba graczy: 2-4
Czas gry: 120 minut
Język: angielski

Pierwsze wrażenie...
Na wstępie przyznaję, iż okładka gry nie zachęca do zakupu tego tytułu... :-) O grze dowiedziałem się z zagranicznych wideorecenzji. Z całą pewnością zaintrygowała mnie zastosowana w niej różnorodność mechanik. Klimat science-fiction, który lekko wpada w post-apokaliptyczne scenerie, również odegrał sporą rolę przy podejmowaniu decyzji o zakupie tej gry.

Ile czasu trzeba poświęcić na rozgrywkę?
Gra jest przeznaczona dla 2 do 4 graczy. Rozgrywka w dwie osoby, wraz z rozstawieniem komponentów, zajmuje około 120 minut. Nie jest to wiele, biorąc pod uwagę fakt, iż czas zazwyczaj dziwnie przyspiesza, jak się w nią gra ;-) Zaznaczam, iż gra jest dostępna tylko i wyłącznie w języku angielskim - dobra znajomość tego języka jest wymagana, aby grać w City of Remnants.

Tymczasem na odległej planecie...
W grze wcielamy się w przywódcę jednego z czterech gangów walczących o sławę i prestiż w jednym z miast na obcej planecie. Brzmi trochę dziwnie, prawda? Już wyjaśniam. Planeta Ziemia została podbita przez rasę obcych. Kosmici, mając w zwyczaju przesiedlać ludność podbitych planet, uczynili też tak z Ziemianami. Właśnie z tego powodu jedną z ras, którą można grać w tym tytule są ludzie.
City of Remnants to gra nastawiona tylko i wyłącznie na negatywną interakcje między graczami. Ciekawie łączy elementy budowania talii, kontroli obszaru z prosto rozwiązaną walką. Trzeba zaznaczyć, iż gra jest dosyć losowa. Większość akcji (np. walka lub niektóre efekty budynków) jest zależna od rzutów kośćmi. Poza tym na początku każdej rozgrywki losuje się budynki, jakie będzie można zbudować w czasie rozgrywki. Dodatkowo dużą losowość wprowadza wymiana, w każdej turze, dostępnych do rekrutacji członków gangu oraz kart ekwipunku. Jednakże należy zaznaczyć, że poprzez wprowadzenie tych rozwiązań gra za każdym razem jest inna i dzięki temu bardzo regrywalna.
W celu ukazania specyficznej mechaniki City of Remnants, poniżej przedstawię w wielkim skrócie turę gry.
Na początku każdej rundy gangi zarabiają pieniądze, wymieniane są karty na rynkach, działają niektóre budynki i gracze dobierają karty na rękę. Potem następuje faza akcji. Każdy z graczy wykonuje naprzemiennie 5 akcji. Może to być próba rekrutacji nowego członka gangu, wytworzenie jakiś produktów i zbudowanie nowego budynku, zakup sprzętu na czarnym rynku, ruch (który może doprowadzić do walki) lub sprzedaż wcześniej wytworzonych produktów. Kiedy już wszyscy wykonają swoją akcje następuje tura patroli kosmitów, którzy są zaniepokojeni naszą aktywnością na planecie. Gdy już sobie z nimi poradzimy (lub i nie ;-) ) następuje najważniejsza część gry - nadawane są nam punkty sławy za kontrolowane na planszy lokacje i budynki. Gra skończy się, jak zabraknie znaczników punktów sławy (jest ich 200). Wygrywa gracz, który zdobył ich największą liczbę.
W grze, jak to w grach, jest wiele do zrobienia i zawsze za mało akcji,  aby wykonać wszystko co miało się zaplanowane. :-)

Kolorowe figurki.
Komponenty City of Remnants wykonane są na dość dobrym poziomie. Z całą pewnością najładniejszym elementem gry są przepiękne figurki. Poniekąd przypominają wykonaniem i wielkością żołnierzyki z Ryzyka. Sama plansza, kolorystycznie mdła (ale rozumiem, iż chodzi o klimat), jest bardzo przejrzysta. Solidnie wykonane i ciekawie oznaczone są płytki budynków. Jedynie maty dla graczy wykonane są z za cienkiego papieru. Cena mogłaby być niższa, ale biorąc pod uwagę liczbę elementów w grze, to nie ma co narzekać.


Wrażenia.
Dzięki elementom losowości każda partia różni się od poprzedniej. Każda rasa występująca w grze jest inna - w związku z tym trzeba sporo myśleć i dostosowywać taktykę do konkretnej sytuacji. Mimo to, wszystkie "nacje" są zbalansowane i każda ma szansę wygrania z inną.
Miałem okazję zagrać w City of Remnants w 4 osoby. Wnioski są następujące: gra dwuosobowa jest bardziej taktyczna. Przy większej liczbie graczy jest więcej dynamiki - rywalizujący ze sobą gracze starają się przejąć jak najwięcej terenu od przeciwnika. Jedynym minusem rozgrywki w więcej osób jest jej czas trwania. O ile dobrze pamiętam to jedna partia (wraz z tłumaczeniem zasad) zajęła nam około 5 godzin.
W 100% mogę polecić City of Remnants jako grę dwuosobową. Bardzo często z żoną po nią sięgamy i za każdym razem nasze pojedynki są ciekawe i wyrównane.

Ocena zbiorcza według naszej zawiłej skali:
I.
Klimat
5/6
II.
Losowość
4/6
III.
Błędy w grze
6/6
IV.
Złożoność
4/6
V.
Interakcja
6/6
VI.
Wykonanie
4/6
VII.
Cena
3/6
VIII.
Czas rozgrywki w dwie osoby
5/6
IX
Skalowanie na dwóch graczy
5/6

Końcowa nota:  4.66/6

...and something for our international readers.
Pros:
+ set of many mechanics which work well together
+ randomness affects replayability
+ variable player powers
+ more tactical with two players
+ more dynamic with more players
+ good quality of components
+ has some similarities with computer games

Cons:
- tends to be too long with more players
- poorly available in Poland
- high price

Pozdrawiam.
Tomasz

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz