Start

Get your dropdown menu: profilki

Slider

wtorek, 18 stycznia 2022

Canvas. Recenzja gry od wydawnictwa Awaken Realms

Tytuł: Canvas
Wydawca: Awaken Realms
Rok wydania: 2021
Liczba graczy: 1-5
Czas rozgrywki: 30 minut
Język: polski

Canvas to nie pierwsza gra o tworzeniu sztuki, w którą mieliśmy okazję zagrać. W naszej kolekcji na stale zagościł The Gallerist. Tym razem będzie to jednak znacznie prostsza gra, bo opiera się tylko na kolekcjonowaniu Kart Sztuki, układaniu ich warstwami i tworzeniu obrazów takich, które dadzą najwięcej punktów zwycięstwa. Za grę odpowiada Jeff Chin i Andrew Nerger, którzy to stworzyli już razem pięć gier (dane wg BGG).  

Obraz bym namalował ...

Pudło do gry stworzone jest tak, że tworzy obraz, który możemy nawet powiesić na ścianie. Ponadto do gry otrzymujemy: 

Karty Sztuki - przypominają nieco szkło hartowane na ekran telefonu komórkowego i prawdopodobnie tak zostały stworzone. Na każdej karcie znajduje się Ilustracja, Tytuł i Symbol. Ilustracja pozwala nam stworzyć niezwykłe dzieło sztuki. Symbole to barwa, kształt, deseń i odcień. Na każdej Karcie Sztuki może znajdować się maksymalnie pięć Symboli, tylko na innym tle. Tło to próbki kolorów, które pomagają określić położenie Symbolu. Są one zawsze ułożone w tej samej kolejności, patrząc od lewej: czerwone, żółte, zielone, niebieskie i fioletowe. 

Karty Tła - podzielone są jak Karty Sztuki na trzy części. Ilustracja to nic innego jak abstrakcyjne tło, pod nią znajduje się czarny pasek z miejscem na stworzony Tytuł, a na samym dole próbki kolorów. 

Karty Punktacji - wskazują, za co zawodnicy otrzymają punkty po stworzeniu każdego dzieła. W górnej części znajduje się warunek, który należy spełnić, aby dostać Wstążkę w kolorze tła karty, a na dole ile dostaniemy punktów na koniec gry, w zależności od liczby zebranych Wstążek w tym kolorze. W każdej rozgrywce będą cztery różne warunki punktacji. 

Wstążki - występują w 5 kolorach: czerwonym, zielonym, niebieskim, fioletowym i szarym. To nic innego jak punkty zwycięstwa. Zawodnicy mogą je otrzymać, jeśli zrealizują Kartę Punktacji, znajdującą się przy danej wstążce. Dodatkowo niektóre Karty Sztuki posiadają bonusową wstążkę w kolorze szarym, którą zdobędziemy po spełnieniu wskazanego na niej warunku. 

Mata - płócienna mata, służąca jako plansza na elementy. Pozwala wszystko trzymać w jednym miejscu. Mamy na niej miejsce na 4 Karty Punktacji, 5 Kart Sztuki oraz na Pudełko Talii, w którym trzymamy Karty Sztuki. 

Żetony Inspiracji - każdy zawodni startuje z takimi czterema, które służą do dobierania Kart Sztuki. 

Elementy są stworzone poprawnie. Na pewno niestandardowe są Karty Sztuki, ale doskonale spełniają swoją funkcję. Układ Ilustracji i Tytułów jest tak stworzony, że można tworzyć bardzo ciekawe dzieła z dość spójnymi Tytułami. Instrukcja napisana jest poprawnie i posiada wiele ilustracji, które pozwalają dobrze zrozumieć zasady gry. 

... gdybym był malarzem ...

Na początku każdej rozgrywki losujemy 4 Karty Punktacji i kładziemy na kolorowych polach Maty. Obok każdej z nich kładziemy Wstążki, według odpowiednich kolorów. Do pudełka talii wkładamy Karty Sztuki i wykładamy 5 z nich na Matę. Są to karty dostępne do zakupu. Karty Tła wkładamy do koszulek i każdy z zawodników otrzymuje 3 z nich oraz 4 Żetony Inspiracji. 

Cele każdego zawodnika jest stworzenie trzech obrazów. Gracze swoje tury wykonują naprzemiennie. Mają do wyboru jedną z dwóch akcji:

Weź Kartę Sztuki

Jeśli gracz posiada mniej niż 5 kart na ręce, to może dobrać Kartę Sztuki. Gracz za darmo może wziąć kartę znajdującą się najbardziej po lewej w rzędzie lub może pominąć dowolną liczbę kart, kładąc na każdej pominiętej swój Żeton Inspiracji. Jeżeli na Karcie Sztuki, którą gracz wybierze znajdują się już jakieś Żetony Inspiracji, to gracz bierze je razem z kartą. Następnie wszystkie Karty Sztuki przesuwane są do lewej i uzupełniane nową z pudełka talii.
Gracz może posiadać maksymalnie 5 Kart Sztuki na ręce. Jeśli ma już 5, to może tylko wykonać akcję Ukończ obraz.

Ukończ obraz

Ażeby ukończyć obraz zawodnik musi posiadać co najmniej 3 Karty Sztuki. Jeśli posiada ich więcej to i tak wybiera 3 spośród nich i umieszcza w koszulce z 1 Kartą Tła. W tym momencie decyduje o tym, w jakiej kolejności je włoży, bo tylko niektóre Symbole będą widoczne po nałożeniu na siebie kart, a te zakryte nie liczą się. Następnie zawodnik sprawdza, z jakich Kart Punktacji otrzymuje Wstążki i kładzie je obok skończonego obrazu. Pozostałe Karty Sztuki zachowuje, aby móc skorzystać z nich przy kolejnych obrazach.

Jak już wspomniałam, gdy każdy z zawodników ukończy trzeci obraz, gra dobiega końca. Gracz oblicza punkty za każdy zestaw Wstążek, sprawdzając to na Kartach Punktacji. Wygrywa ten, kto zgromadzi najwięcej punktów, a w przypadku remisu ten z największą liczbą Żetonów Inspiracji. 

Wspomnę tylko po krotce, że gra oferuje również wariant jednoosobowy, który oparty jest o Scenariusze, wykorzystujące konkretne Karty Punktacji.

... jak Van Gogh

Zacznijmy od walorów estetycznych. Podoba mi się wykonanie gry, ale jeszcze bardziej obrazy, które możemy tworzyć. Dużo satysfakcji przynosiło mi samo kolekcjonowanie i układanie w określonej kolejności Kart Sztuki, aby stworzyć dzieło o unikalnym tytule i ilustracji. W sumie w każdej rozgrywce udawało mi się stworzyć ciekawe obrazy i przy tym zebrać punkty za Karty Punktacji. 

Losowość w tej grze obraca się tylko w kolejności pojawienia się Kart Sztuki. Jednak każdy zawodnik ma dostęp do takiego samego zestawu. To jakie się pojawią i w jakiej kolejności często determinowało przebieg rozgrywki. Oczywiście po części mieliśmy na to wpływ, bo mogliśmy wydać większa liczbę Żetonów mogliśmy, aby dostać idealną dla naszego obrazu kartę. Niemniej mamy ich określoną liczbę, bo w grze dwuosobowej tak naprawdę zarządzaliśmy tylko 8 żetonami. Wspomnę, że jest to element, nad którym trzeba dobrze zapanować, aby w odpowiednim momencie zgarnąć Żetony z kart, ale też trzeba pilnować, aby nie zostać bez żadnego, bo wtedy wymusi to na nas wzięcie pierwszej Karty Sztuki z rzędu, a jeśli okaże się ona całkowicie niepotrzebna, to tak naprawdę stracimy turę. Dodatkowo potem może się okazać, że to była ta tura, przez którą rywal nas wyprzedził i zdobył dzięki temu więcej punktów. 

Zbierając Karty Sztuki warto wybierać takie, które spełnią jak największą liczbę wymagać z Kart Punktacji, a jeżeli nie największą ich liczbę, to za największą liczbę punktów. Każda Karta Punktacji jest inna i można sobie wyliczyć, w szczególności przy tworzeniu drugiego i trzeciego obrazu, co nam przyniesie więcej punktów. W tym momencie przechodzę do elementu układanki w tej grze. Mianowicie, w każdej rozgrywce każde z nas dochodziło do momentu w którym miało zebranych pięć Kart Sztuki i musiało stworzyć obraz. Wówczas wszystkie karty rozkładaliśmy i kombinowaliśmy, który układ jest najlepszy, które karty użyć i w jakiej kolejności. W takiej chwili gra na chwilę traciła na dynamice i spowalniała. 

Reguły do gry są bardzo proste, a stopień skomplikowania budowany jest poprzez Karty Punktacji, bo to zadaniem graczy jest znalezienie sobie sposobu na ich dobre połączenie w swoim obrazie. Czasami może zdarzyć się tak, że będą one się całkowicie wykluczać i wówczas pozostaje nam znaleźć taką kombinację, która przyniesie nam najwięcej punktów. Oczywiście w grze możemy też planować na przyszłość. Czasami Karta Sztuki, którą weżniemy nie przyda nam się przy pierwszym obrazie, ale przy drugim czy trzecim tak. Można też kombinować z wydawaniem Żetonów Inspiracji, w szczególnie w rozgrywkach we dwoje. Po prostu widzimy, ile żetonów ma rywal i na jaką kartę go stać, co sprawia, że wiemy, jakie karty i za ile żetonów będą dostępne dla nas w kolejnej turze. 

W grze mamy 12 Kart Punktacji i w każdej rozgrywce może wziąć udział 4, co już daje sporo regrywalności. Dodatkowo mamy 60 Kart Sztuki, które pojawiają się z losowej kolejności i losowych miejscach na Macie. Mamy też możliwość układania kart w różnej kolejności przy tworzeniu obrazów, co również ma wydźwięk na regrywalność. Tak więc jest sporo opcji i sama gra daje nam możliwość tworzenia unikalnych obrazów. Możemy podejść do gry bardziej fanowsko, a nie jako gracz, i tworzyć dzieła ładne albo o ciekawych tytułach. Canvas daje więc sporo regrywalności. 

Oczywiście, można podejść też do gry na sucho i po prostu zbierać jak najwięcej punktów, nie zwracając na walory estetyczne. Wówczas gra stanie się układanką, w której zbieramy określone symbole, aby przyniosły nam one jak najwięcej punktów zwycięstwa. Canvas możemy potraktować jako filer, z łatwymi zasadami, krótką rozgrywką, w której możemy potworzyć obrazy w gronie nawet 5 osób z mechanizmem set collection i na takie okazje sprawdzi się idealnie. 

Sylwia

Ocena zbiorcza według naszej zawiłej skali:
I.
Klimat
4/6
II.
Losowość
4/6
III.
Błędy w grze
6/6
IV.
Złożoność
6/6
V.
Interakcja
5/6
VI.
Wykonanie
6/6
VII.
Cena
5/6
VIII.
Czas rozgrywki w dwie osoby
5/6
IX
Skalowanie na dwóch graczy
4/6
Końcowa nota: 5.00/6
Grę udostępniło wydawnictwo: 

Bardzo serdecznie dziękujemy!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz