Start

Get your dropdown menu: profilki

Slider

#htmlcaption1 #htmlcaption2 #htmlcaption3 #htmlcaption4 #htmlcaption5

czwartek, 17 maja 2018

Star Realms. Recenzja gry od Games Factory

Tytuł: Star Realms
Rok wydania: 2017
Liczba graczy: 2
Czas gry: rozdanie 20 minut
Język: polski

Całkiem nie tak dawno temu na naszym blogu ukazała się recenzja gry Hero Realms. Wspominam o tym ponieważ dziś zaprezentuję Wam prekursora tej gry, czyli Star Realms. Zanim jednak przejdziemy dalej, to naprawdę sugeruję, żebyście zapoznali się z tekstem na temat najpierw wspomnianej gry - click. Dlaczego? Ponieważ tytuły te praktycznie nie różnią się od siebie.



W związku z powyższym nie będę ponownie opisywać działania wszystkich mechanizmów i elementów w grze. Skupię się przede wszystkim na różnicach oraz spróbuję odpowiedzieć na pytanie: Star Realms czy Hero Realms?

Różnice w świecie
W Star Realms walczymy o dominację w bliżej nieokreślonej galaktyce, w bliżej nieokreślonym celu. O ile dominacja nie jest celem sama w sobie... Mamy handlować, żeby móc walczyć z naszym rywalem. Walka ta polega na pozbawianiu go punktów autorytetu. Tematyka gry nie jest praktycznie zarysowana, w przeciwieństwie do Hero Realms. Jednak nie zmienia to faktu, że w obu grach jest ona praktycznie niewyczuwalna.

Różnice w nazewnictwie elementów
W Star Realms karty czempionów zastępują bazy, natomiast akcje i przedmioty to statki. Naszym celem jest pozbawienie naszego przeciwnika punktów autorytetu, a nie życia. Zamiast poświęcania kart (usuwania z gry) mamy złomowanie. Natomiast punkty handlu to nasze złoto. Bez zmian pozostają punkty walki oraz zdolności sojuszu.

Różnice w mechanizmach
Tu w zasadzie ich nie ma. Hero Realms wprowadziło coś takiego, jak zdolność wyczerpania - czyli obrócenie karty, żeby oznaczyć, że użyło się jej umiejętność. W Star Realms takich kart nie ma. Kompozycja startowej talii gracza też jest inna niż w Hero Realms, gdzie ta jest tam minimalnie bardziej urozmaicona. Oczywiście nie porównywałem każdej karty w grze, bo to mija się z celem. Należy też wspomnieć, że warianty rozgrywki wieloosobowej pozostają bez zmian, z tego co zauważyłem.

Różnica w zawartości pudełka
W Hero Realms w bardziej praktyczny sposób rozwiązano kwestię "monitorowania" punktów życia - służą do tego dwie karty. W Star Realms musimy używać do tego kart o różnych nominałach. Hero Realms ma też przewagę nad Star Realms w tym, że w pudełku znajdziemy karty, aby rozgrywać gry w większym gronie. Żeby to zrobić, w przypadku Star Realms, to musimy dokupić kolejny zestaw kart podstawowych. Wtedy dopiero każdy z uczestników będzie miał dostęp do startowych kart. W związku z tym finansowo, jeśli chcemy grać w więcej osób, bardziej opłaca się kupić/grać w Hero Realms. Oczywiście obie gry mają "miliard" dodatków ;-) Chcę też wspomnieć, że ilustracje w Star Realms bardziej przypadły mi do gustu. Jeśli zaś chodzi o ich wykonanie, to w obu grach karty szybko się niszczą, co jest widoczne na czarnych obramowaniach.

Star Realms VS Hero Realms
Na pierwszy rzut oka widać, że Hero Realms to po prostu bardziej doszlifowana wersja Star Realms. Różnic pomiędzy tymi tytułami praktycznie brak. Również sam gameplay jest identyczny. W związku z tym którą z nich wybrać? Moim zdaniem odpowiedzią na to pytanie jest kwestia preferencji tematyki gry. Nam nie odpowiada "cukierkowy" świat fantasy z Hero Realms i dlatego w kolekcji zostanie Star Realms. Bardziej ekstrawagancki powód jest taki, że Star Realms zabiera mniej miejsca na półce i łatwiej spakować go do walizki na jakiś wyjazd, a gwarantuję Wam, że gra ta będzie z nami podróżować. Oczywiście ważnym argumentem dla nas jest to, że w planszówki gramy praktycznie tylko we dwoje i w związku z tym nie potrzebujemy zestawu kart dla dodatkowych graczy.
Mam nadzieję, że chociaż trochę nakreśliłem Wam różnice między tymi tytułami. Ostateczna decyzja, którą z tych gier wybrać należy do Was. Obie są równie dobre. Jednak pragnę zaznaczyć, że nie uważam, iż oba te tytuły trzeba mieć w kolekcji, gdyż występuje pomiędzy nimi za mało różnic. Zwłaszcza w mechanice rozgrywki.

Tomasz

Pomocnicza ocena zbiorcza według naszej zawiłej skali:
I.
Klimat
2/6
II.
Losowość
4/6
III.
Błędy w grze
6/6
IV.
Złożoność
6/6
V.
Interakcja
6/6
VI.
Wykonanie
6/6
VII.
Cena
5/6
VIII.
Czas rozgrywki
6/6
IX.
Ocena gry
5/6
Końcowa nota:  5.11/6

Grę udostępniło wydawnictwo:



Bardzo serdecznie dziękujemy!

3 komentarze:

  1. Nie widziałem wcześniej tej gry, a wygląda na dość ciekawą :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Gra wygląda bardzo ciekawie, szczególnie dla kogoś, kto całe życie grał w magię i miecz.

    OdpowiedzUsuń
  3. Hehhe zgodzę się z Janem. Ja też jestem fanem raczej fantastyki niż scifi, ale gra naprawdę fajna :)

    OdpowiedzUsuń