Start

Get your dropdown menu: profilki

Slider

piątek, 27 grudnia 2019

Soulaween. Recenzja gry od Play With Us Desing

Tytuł: Soulaween
Wydawca: Play With Us Desing
Rok wydania: 2019
Liczba graczy: 2
Czas gry: 15 minut
Język: angielski, chiński, japoński (niezależna językowo)

Odnoszę wrażenie, że za każdym razem, kiedy opisuję abstrakcyjną grę planszową, to wypominam fakt, że nie przepadam za tego typu tytułami. W związku z tym, czemu zainteresowałem się Soulaween na ostatnich targach w Essen? Były ku temu trzy powody. Pierwszy to kompaktowość tego tytułu. Gra mieści się w małym pudełeczku i naprawdę możemy zagrać w nią wszędzie. Drugi powód jest taki, że tytuł ten został zaprojektowany przez tajwańskie wydawnictwo - Play With Us Desing. Jak dobrze wiecie, mam pewną słabość do gier z tamtego regionu i zawsze z entuzjazmem do nich podchodzę. Trzeci powód mojego zainteresowania to fakt, że tytuł ten jest stworzony dla dwóch graczy. Czy Soulaween ma coś interesującego do zaprezentowania? Tego dowiecie się z poniższego tekstu.


Tymczasem w Szkole Śmierci...
Fabuła gry jest zaprezentowana w kilku akapitach na początku instrukcji. Tytułowy Soulaween to najważniejsze święto w Szkole Śmierci. Według panującej tam legendy, kiedyś doszło w niej do wypadku i dusze zaczęły uciekać z krainy śmierci lub znikać w odmętach Chaosu. Jednak nauczyciele i uczniowie Szkoły Śmierci poradzili sobie z tym kryzysem i od tego czasu świętowane jest to wydarzenie. W tym roku Tatko Śmierć, Ozyrys, Hei i Bei Wuchang oraz ich podopieczni, pod okiem Sępa Nauczyciela, stają do rywalizacji i starają zgromadzić jak najwięcej dusz. Cóż mogę powiedzieć... Trzeba naprawdę podziwiać autora gry (Shi Chen) oraz wydawcę, za wymyślenie tak zawiłej fabuły dla abstrakcyjnej gry.

Wykonanie i elementy
Gra została wydana w bardzo estetycznym, małym, czarnym pudełku. Na okładce widzimy symboliczne zobrazowanie wszystkich postaci z gry. Oprawa graficzna jest dość specyficzna. Przynajmniej mi się ona taka wydaje. Z jednej strony jest ona kreskówkowa, czy wręcz mangowa, ale z drugiej ma w sobie pewne mroczne elementy. Zdecydowanie przypadła mi ona do gustu. W pudełku otrzymujemy też malutką, tekstylną matę - główną planszę do gry. Jest to ciekawe rozwiązanie i zapewne bardziej ekonomiczne, niż wydanie planszy na tekturze. Drewniane dyski dusz są solidne. Co ciekawe cały czas zastanawiamy się czy obrazki na nich mają przedstawiać czaszki, czy króliczki... Wydawca postanowił też dołączyć specjalne żetony punktacji dla każdej postaci w grze. Jest to naprawdę zbędne, ale trzeba docenić taki gest. Generalnie tę kompaktową grę można by było jeszcze bardziej zminimalizować, usuwając zbędne elementy, więc trzeba podkreślić, że jest ona wydana bardzo dobrze.

Plansza główna
Podzielona jest ona na pola w kwadracie 4x4. Na nich będziemy układać znaczniki żetony duszy.

Żetony duszy
Są one dwustronne: zielone i czerwone.

Karty pomocy, postaci i ich żetony
Każda postać w grze ma swoją postać i przypisane do niej żetony. Co ciekawe jest ich na tyle dużo, że oboje graczy może grać tą samą postacią. Żetony służą wyłącznie do oznaczania liczby zdobytych przez nas punktów, a karty postaci mają na sobie wyłącznie wizerunek. Wszelkie zasady dotyczące reguł naszej postaci, jak i ogólne reguły gry są symbolicznie zawarte na kartach pomocy.

Rozgrywka prosta
Celem gry jest zdobycie 3 punktów. Zdobywamy je w momencie jeśli uda się nam ułożyć w linii skośnej, poziomej lub pionowej 4 żetony w jednym kolorze. Należy podkreślić, że gracze nie grają określonym kolorem. Rozgrywka przebiega następująco:
1. Bierzemy żeton z puli i umieszczamy go na pustym polu planszy.
2. Obracamy wszystkie sąsiadujące żetony (nie na skos) na drugą stronę.
3. Jeżeli powstała co najmniej jedna linia składających się z 4 żetonów, to zdejmujemy je z planszy i zdobywamy punkt.

Rozgrywka standardowa
Cel gry się nie zmienia. Jednak w niej wybieramy lub losujemy postaci, którymi będziemy grać. Co z tym idzie, rozbudowaniu ulegają niektóre reguły.

Mała Śmierć/Tatko Śmierć
Musi ułożyć trzy konkretne kombinacje w jednym kolorze, żeby wygrać. Jest to linia prosta, kwadrat i coś na kształt litery "L" albo kosy. Możemy je układać w dowolnej kolejności.

Hei i Bei Wuchang
Na początku gry i na końcu każdej tury możemy zadecydować, czy w przyszłej turze przy położeniu żetonu chcemy obracać sąsiadujące po bokach żetony, czy te po skosach.

Anubis/Ozyrys
Jeżeli zdobędziemy punkt, to zmuszamy naszego przeciwnika zdobycia jego kolejnego punktu w tym samym kolorze. Czyli jeśli ułożyliśmy linie z zielonych żetonów, nasz przeciwnik też musi ułożyć wzór z zielonych dusz, żeby zdobyć punkt. Trwa to do momentu, aż naszemu rywalowi to się uda. Jeśli w międzyczasie zdobędziemy drugi punkt w innym kolorze, to oczywiście ograniczenia dla naszego rywala adekwatnie się zmieniają.

Esencja prostoty
Nie ma co ukrywać, że Soulaween to prosta gra. Przecież co skomplikowanego może być w grze, w której celem jest ułożenie 4 żetonów w określonym wzorze. Zaryzykuję stwierdzenie, że łączy ona Kółko i Krzyżyk i Othello (Reversi) w jedną grę. Z początku przypominała mi też trochę YINSH, jednak w tym tytule pionki "ruszają się", ale z drugiej strony istnieje w niej zasada zdejmowania zapunktowanych żetonów. W związku z tym jakieś podobieństwo istnieje. Soulaween potrafiło skondensować te zasady do szybkiej i lekkiej gry, która mimo wszystko wymaga od nas planowania kilku ruchów naprzód. To jest wyznacznikiem dobrej gry abstrakcyjnej. Zdecydowanie jest to tytuł, który mnie tym wszystkim zaskoczył. Na plus zdecydowanie działa jego kompaktowy design, dzięki któremu zawsze można Soulaween wrzucić do plecaka lub torebki, kiedy wybieramy się gdzieś ze swoim partnerem albo dzieckiem. Zdecydowanie polecam i może tytuł ten, w tej czy innej formie, kiedyś trafi na polski rynek.

Tomasz


Ocena zbiorcza według naszej skali:
I.
Klimat
1/6
II.
Losowość
-/6
III.
Błędy w grze
6/6
IV.
Złożoność
6/6
V.
Interakcja
6/6
VI.
Wykonanie
6/6
VII.
Cena
-/6
VIII.
Czas rozgrywki w dwie osoby
6/6
IX
Ocena gry
5/6
Końcowa nota:  5.14/6


Grę udostępniło wydawnictwo: 

Bardzo serdecznie dziękujemy!


...and something for our international readers:
Pros:
+ simple rules 
quick gameplay  
compact design
good quality of components

Pros/Con:
-/+ non thematic but it is an abstract game

Con:
- some minor rulebook issues

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz