Start

Get your dropdown menu: profilki

Slider

#htmlcaption1 #htmlcaption2 #htmlcaption3 #htmlcaption4 #htmlcaption5

czwartek, 30 stycznia 2014

ARCHIPELAGO - nasz wariant urozmaicający rozgrywkę dwuosobową.

Na życzenie naszego czytelnika (Grabash4u) przedstawiamy nasze modyfikacje do gry Archipelago, które według nas troszeczkę urozmaicają rozgrywkę we dwoje.

Geneza powstania wariantu.
Po kilkunastu rozgrywkach w Archipelago (krótkie, średnie i długie opcje gry) zauważyliśmy, że bardzo łatwo przewidzieć, jakie dwie misje ma ukryte przed sobą druga osoba. Po jakimś czasie nie wystarczało nawet blefowanie, bo zawsze można było się do tych blefów dostosować. Chcieliśmy temu jakoś zaradzić i dodać (o dziwo!) trochę losowości i nieprzewidywalności do gry.

Modyfikacje.
1. Gramy bez licytacji - Kolejność graczy zmienia się z tury na turę. Poza tym usuwamy z gry kartę królowej (Queen). Natomiast król (King) jest kupowany tylko i wyłącznie dla punktu zwycięstwa. Ewentualnie można dostosować królową, aby kosztowała i działała tak samo.
2. Karty celów - Wszystkie, niezależnie od długości gry, wkładamy w koszulki, w których nie widać rewersów (my akurat mieliśmy kilka takich wolnych). Każdy z graczy otrzymuje standardowo po dwie karty. Oczywiście wcześniej określamy jaką długą wersję gry gramy. Rozgrywka prowadzona jest według tej tabeli.


KRÓTKA
ŚREDNIA
DŁUGA
ILOŚĆ BUDYNKÓW (dowolny, który kończy grę)
3
4
5
SUROWCE (ile stosów ma zabraknąć w banku)
2
3
3
TOKENY EKSPLORACJI (ile stosów się kończy)
2
3
3
STATKI (ile trzeba wybudować)
4
5
6
KARTY EWOLUCJI (suma jednych i drugich)
8
10
12
POPULACJA (ile ludzi jest na planszy)
15
20
30
- przy losowaniu celów żaden z graczy nie może mieć kart z tym samym warunkiem zakończenia gry (np. gra kończy się przy X świątyniach). Jeżeli się tak zdarzy to gracze losują dwie nowe karty.
- przy losowaniu celów żaden z graczy nie może mieć kart z tym samym celem (np. zbuduj najwięcej świątyń). Jeżeli się tak zdarzy to gracze losują dwie nowe karty.
- jeżeli zdobywa się punkty za jakiekolwiek karty ewolucji, to zawsze bierze się pod uwagę sumę wszystkich kart (niezależnie czy to postaci czy usprawnienia)
- jeżeli chodzi o kartę, gdzie punkty zdobywa się za sumę portów i rynków, to pozostaje ona bez zmian (oczywiście gra kończy się jeśli osiągniemy odpowiednią ilość populacji - patrz tabela). Ewentualnie można usunąć tę kartę z gry lub przyjąć wszystkie karty przyznające punkty za rynki lub porty traktowane są jakby przyznawały punkty za sumę jednych i drugich budynków.
 

Kilka słów podsumowania.
Wariant przede wszystkim daje nam większą możliwość blefowania. Usunięcie licytacji o kolejność rund powoduje co prawda większe gromadzenie gotówki, ale można ją wydać na surowce na rynkach lub karty ewolucji. Wspomniane karty można oczywiście sprytnie obrócić w poprzedniej turze, aby zaszkodzić przeciwnikowi lub pomóc samemu sobie. 
Zdajemy sobie sprawę, że powyższy wariant nie jest jakoś bardzo rozbudowany. Dzielimy się nim, ponieważ bardzo dobrze nam urozmaicił rozgrywkę. Mamy nadzieję, że Wam się spodoba, a może wspólnie dojdziemy do tego, jak go ulepszyć.

Pozdrawiamy. Zespół for2players.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz