Start

Get your dropdown menu: profilki

Slider

wtorek, 9 listopada 2021

A Dance of Spiders. Recenzja gry od XVGames

Tytuł: A Dance of Spiders 
Wydawca: XVGames 
Rok wydania: 2021 
Liczba graczy:
Czas gry: 10-15 minut 
Język: angielski, włoski (niezależna językowo) 

Czasy ostatnio dość diametralnie się zmieniły i ludzie coraz mniej podróżują. Przynajmniej w teorii tak to powinno wyglądać. Jednak jest pewna nisza gier, która celuje przede wszystkim w szybką rozgrywkę i kompaktowość wykonania. Dziś przyjrzę się jednemu z takich tytułów, a mianowicie A Dance of Spiders od włoskiego wydawnictwa XVGames

Dwa pajączki w woreczku 
Autorem gry jest Yusuke Sato. Według serwisu BoardGameGeek, jego najbardziej popularne tytuły to Tempel des Schreckens i Don't Mess with Cthulhu. Przyznaję, że sam nie słyszałem za wiele, zwłaszcza o tym pierwszym tytule. Niemniej mam nadzieję, że już przyzwyczailiśmy naszych czytelników do tego, że recenzujemy jakieś niszowe tytuły, tak jak w tym wypadku. 
Jak już wcześniej wspomniałem, A Dance of Spiders to gra kompaktowa. Tak bardzo, że plansza do gry jest nadrukowana na woreczku, w którym przenosimy pozostałe elementy. Ta plansza przedstawia siatkę (sieć), po której będą poruszać się nasze pionki (pająki) - jeden z graczy będzie kontrolował biały, a drugi czarny znacznik. Poza tym w worku znajdziemy 22 drewniane znaczniki supełków oraz dwujęzyczną instrukcję do gry. Niestety angielskie tłumaczenie nie jest idealne, ale da się z niego zrozumieć podstawowe zasady gry. Całość gry jest bardzo dobrze wykonana. Dzięki wiązaniom, z worka nic z niego nie wypadnie w trakcie transportu i wszystkie elementy możemy bezpiecznie w nim trzymać, bez konieczności wkładaniach ich na przykład w woreczek strunowy.



Nie przejdziesz tędy 
A Dance of Spiders to abstrakcyjna gra dla dwóch osób. Przygotowując rozgrywkę, kładziemy woreczek z planszą pomiędzy graczami i losujemy gracza rozpoczynającego. Oba pająki są układane na środku planszy. W każdej turze, musimy się ruszyć naszym pionkiem. Jeśli tego nie możemy zrobić, to przegrywamy grę. 
Istnieje jedna zasada określająca ruch naszego pająkiem. Ruszamy się po linii prostej do wybranego przez nas skrzyżowania, gdzie musimy zmienić kierunek ruchu. Po tej zmianie musimy się gdzieś zatrzymać, również podążając w prostej linii. W miejscu, gdzie "skręciliśmy" zostawiamy znacznik supełka. Pająki nie mogą przechodzić przez supełki oraz drugiego pająka. Jak już wspomniałem celem gry jest doprowadzenie do sytuacji, gdzie drugi gracz nie może wykonać ruchu i skrętu.


Szybko i wszędzie 
Bez wątpienia cały design A Dance of Spiders jest nakierowany na możliwość grania w tę grę dosłownie wszędzie. Nie ukrywam, że jest to największy plus tego tytułu. W sam raz nadaje się na rozgrywki w pociągu, samolocie, na plaży albo nawet w restauracji lub kawiarni, w której czekamy na zamówione jedzenie. Oczywiście obecna sytuacja na świecie raczej nie promuje przebywania w dużych skupiskach ludzi. Niemniej należy mieć nadzieję, że kiedyś powrócimy do względnej normalności w tej kwestii. 



Reguły gry są bardzo proste, jak możecie wyczytać z powyższego opisu. Definitywnie jest to gra, która ma zająć nam chwilę czasu, kiedy na przykład na coś czekamy, nie mamy zbyt wiele miejsca i nie chcemy przeciążyć naszych szarych komórek. Nie będę ukrywać, że nawet zapaleni gracze mają w swoim życiu takie sytuacje, gdzie A Dance of Spiders będzie idealnie się wpasowywać. Wiemy to z naszych podróżniczych doświadczeń. 
Oczywiście takiego typu tytuły, jak i większość gier bez żadnej losowości, ma swoje minusy. Będzie to oczywiście regrywalność danej pozycji. Zazwyczaj po rozegraniu dwóch, trzech partii będziemy mieli dość tej gry na jakiś czas. Zapewne powrócimy do niej na przykład w momencie kolejnego wypadu na wakacje. W momencie pisania tego tekstu rozważam nawet trzymanie A Dance of Spiders w samochodowym schowku, jako ratunku przed nudą w jakieś krytycznej sytuacji. Uważam, że właśnie dla takich momentów została ona stworzona. 
Tomasz


Ocena zbiorcza według naszej zawiłej skali:
I.
Klimat
-/6
II.
Losowość
-/6
III.
Błędy w grze
6/6
IV.
Złożoność
6/6
V.
Interakcja
6/6
VI.
Wykonanie
6/6
VII.
Cena
-/6
VIII.
Czas rozgrywki w dwie osoby
6/6
IX
Ocena gry
3/6
Końcowa nota: 5.50/6
Grę udostępniło wydawnictwo: 

Bardzo serdecznie dziękujemy!

 ... and something for our international readers: 
Pros: 
+ simple rules 
+ quick and dynamic gameplay 
+ quality of components 
+ you can play this game anywhere you want 

 Cons: 
- replayability 
- poorly translated rules

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz