Start

Get your dropdown menu: profilki

Slider

środa, 23 sierpnia 2023

Przegląd zapowiedzi z Essen SPIEL 2023 cz. 4


W już czwartej odsłonie naszego "essenowego" przeglądu, jak zawsze mieszamy gry, które zainteresowały nas tematyką albo nietypowymi mechanizmami. Zapraszamy do lektury. 

Books of Time
 
Autor: Filip Głowacz 
Wydawca: Board&Dice 
Liczba graczy: 1-4 

W wypadku tej gry zainteresowało nas dość nietypowe podejście do elementu budowania talii. W normalnych deck-builderach dokłada się karty do talii i co jakiś czas je wszystkie przetasowuje. W Books of Time będziemy budować tytułową książkę. Będziemy dosłownie dodawać karty do skoroszytu. Karty te mają oczywiście zdolności, które będą usprawniać działanie naszego silnika akcji. Jak to z książkami bywa, tylko dwie strony będą w niej widoczne i to z nich będziemy mogli wykonywać różne czynności. W pewnym momencie trzeba będzie przewrócić "kartki" i otrzymamy nowy zestaw. Bardzo nas ciekawi, jak to będzie działało w praktyce. W grze jest jakaś fabuła, ale prawdę powiedziawszy wydaje się ona nieistotna i skupienie pada wyłącznie na usprawnianie swojego silniczka. 

Fabled: The Spirit Lands 
Autor: Anatoly Okhapkin 
Wydawca: CrowD Games 
Liczba graczy: 1-5 

Jeżeli chodzi o Fabled: The Spirit Lands, to bez wątpienia pierwsze co zwróciło naszą uwagę, to bardzo żywa kolorystyka zarówno okładki, jak i samych elementów gry. To pierwsze wrażenie sprawiło, że chcieliśmy dowiedzieć się, co kryje ona w środku. Jak się okazuje pod tą zjawiskową oprawą schowana jest dość specyficzna gra. Z pozoru to tylko przesuwanie naszych pionków po polach ciągle zmieniającej się mapy złożonej z kart. Niemniej po pierwsze to wszyscy gracze ją tworzą i dokładają jej karty na stół. Celem jest zdobycie punktów zwycięstwa w postaci Ksiąg Słońca. Te możemy pozyskać poprzez konwersje innych ksiąg pozyskanych na planszy, ale możemy to zrobić tylko w określonych punktach. Całość sprawia wrażenie ciągle zmieniającej się łamigłówki i wydaje się dość ciekawą pozycją. 

Pampero 
Autor: Julián Pombo 
Wydawca: APE Games 
Liczba graczy: 1-4 

Lubimy gry o nietypowej tematyce. Zwłaszcza takie, które pozwalają się nam czegoś dowiedzieć o otaczającym nas świecie. Bo skąd byśmy czerpali informacje na temat rządowego programu budowy farm wiatrowych w Urugwaju, jak nie z gier planszowych? Oczywiście tematyka zawsze będzie w jakimś stopniu przykrywką mechanizmów. Jednak w wypadku Pampero mam wrażenie, że rzeczywiście temat rozwoju energii z wiatru we wspomnianym kraju miał spory wpływ na projekt gry. W rzeczywistości jest to dość wymagające, tak zwane "ciężkie euro", w którym będziemy zarządzać firmą stawiającą infrastrukturę związaną z farmami wiatrowymi. Z całą pewnością Pampero to zestaw ciekawie połączonych ze sobą mechanizmów. 

Furnace: Interbellum 
Autor: Ivan Lashin 
Wydawca: Arcane Wonders 
Liczba graczy: 1-5 

Cały czas jesteśmy zdziwieni, że gra Furnace, którą recenzowaliśmy 3 lata temu nie doczekała się polskiej edycji. Być może jest to spowodowane faktem, że oryginał tej gry pochodzi z kraju, który w chwili obecnej nie jest zbyt popularny na świecie? W każdym razie jest ona dalej w naszej kolekcji i właśnie dlatego zainteresowani jesteśmy dodatkiem do niej. Furnace to gra z licytacją i budową silnika akcji. Dodatek wprowadza moduły, które rozszerzają rozgrywkę. Chyba najbardziej dla nas istotnym jest ten, który usprawnia działanie bota w rozgrywce dwuosobowej, dając mu jakąś konkretną agendę. Co wcale nie znaczy, że inne nie są mniej istotne i wprowadzają nowe aspekty, do pierwotnie prostej rozgrywki. 

3 Ring Circus 
 Autor: Remo Conzadori Fabio Lopiano 
Wydawca: Devir 
Liczba graczy: 1-4 

W naszej dziesięcioletniej przygodzie z planszówkami, nie graliśmy w żadną, która poświęcona byłaby cyrkowi. Niemniej zawsze z jakiegoś powodu zwracamy uwagę na tego typu tytuły. Co nie znaczy, że jesteśmy jakimiś zwolennikami tego rodzaju rozrywki. W 3 Ring Circus prowadzimy swój cyrk, to oczywiste. Co nie jest już takie jasne, to fakt, że gra ta to raczej takie średnio-ciężkie euro. Bardzo ciekawy jest system pozyskiwania kart do naszego cyrku, czyli na naszą planszę. Bo z jednej strony zyskujemy nowe atrakcje i umiejętności, a z drugiej zasłaniamy nadrukowane na niej efekty. Co więcej, żeby zdobywać dodatkowe punkty, to musimy mieć w swoim cyrku odpowiednio ułożone karty. Wszystko to daje ciekawy element łamigłówki w rozgrywce i chyba właśnie to nas najbardziej zainteresowało w tym tytule.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz