Już za niecałe 3 miesiące jedna z najważniejszych wydarzeń w życiu europejskiego planszocholika - targi w Essen. W tym roku ponownie wybieramy się na nie i będziemy pomagać na stanowisku japońskiego wydawcy - Saashi&Saashi. Jego grą rozpoczynamy tegoroczne zestawienie gier, które nam wpadły w oko.
Dodam tylko, że bazujemy na liście Spiel Essen 25 Preview z BGG.
Autor: Saashi
Wydawca: Saashi&Saashi
Liczba graczy: 1-4
W tym roku wydawca obchodzi 10-lecie swojej działalności. Saashi przyzwyczaił nas, że co roku pojawia się ze swoją nową grą na Essen. Tym razem będzie to The Great Evening Banquet, gra, która już jest wydana. Na bankiet przybywają w powozach goście, co rundę nowi. Naszym zadaniem jest wybranie jednego z powozu i przypisanie gościom miejsca na bankiecie. Możemy posadzić ich przy jednym z sześciu stolików - tym samym albo przy różnych. Każdy ze stołów posiada dodatkowe zdolności i za coś innego będziemy otrzymywać punkty przy każdym z nich. Po przeczytaniu zasad pierwsze skojarzenie pojawiło się z jego hitem Come Sail Away! sprzed dwóch lat, a co za tym idzie, zapowiada się kolejna dobrze zaprojektowana gra od Saashi'ego. Pełna recenzja tego tytułu już wkrótce na blogu.
Autor: Ondra Cigánek, Ivan Dostál, Olda Rejl
Wydawca: Albi
Liczba graczy: 2-4
Jedną z tegorocznych premier od Albi jest Crash Derby. W grze zawodnicy kierują swoimi samochodami po planszy, które muszą sami wydrukować sobie na drukarce 3-D. Tak! Albi wydaję grę, którą sami musimy sobie niejako dokończyć. Nie za bardzo nam podoba się ten pomysł, bo to tak jak wydanie na rynek niekompletnej gry, którą sami sobie musimy wydrukować. W zasadzie nie jesteśmy pewni, czy tak to będzie wyglądać, czy tylko dodatki będą tworzone przez graczy. Niemniej tak to zostało zapowiedziane - jako gra, którą gracze sami rozwijają. Oczywiście niejednokrotnie robiliśmy mniejszy lub większy "pimp-up" naszych gier, ale to dopiero po czasie, jak nam takowa spodobała się. Ale wracając do samej gry. Zaciekawiły nas na pewno 3 zębate koła na planszy, które określają, jakie akcje będą w danym momencie dostępne. Ten mechanizm jest dobrze znany chociażby z Tzolk'ina, który zmusza nas do kombinowania i planowania swoich ruchów. Crash Derby ma być grą pełną akcji, łączącą klimat wyścigów samochodowych ze strategią.
Autor: Vlaada Chvátil
Wydawca: Albi
Liczba graczy: 1-5
Gra trafiła na tą listę głównie poprzez nazwisko autora, którego tytuły są dla nas zazwyczaj dobre. Jest to gra kooperacyjna, w której kierujemy grupą przyjaciół, którzy próbują odkryć mroczne tajemnice starej dzielnicy Pragi, czyli tytułowego Severton, kontrolowanej przez grupy Vontów. Została stworzona na podstawie serii czeskich komiksów i powieści Jaroslava Foglara. Gra rozgrywana jest na podstawie pięciu scenariuszy, a każdy z nich stawia przed nami inne wyzwania i ma różny poziom trudności. Głównie ciekawi mnie ten klimat old-schoolowy i narracyjna część gry.
Autor: Tobias Hall
Wydawca: All or None Games
Liczba graczy: 1-4
Diceocracy to gra z sukcesem ufundowana w tym roku na Kickstarterze. Osadzona jest w cyberpunkowej przyszłości, a każdy gracz wciela się w rolę wysoko ustawionych urzędników, jak prezydent, sędzia czy minister. Każdy posiada unikalne zdolności, których umiejętne wykorzystanie jest kluczem do sukcesu. Dużą rolę odgrywają tutaj kości, które służą nam do wykonywania akcji. Musimy nimi dobrze zarządzać, bo niektóre z nich wymagają użycia konkretnych wyników, kombinacji symboli czy sum oczek. Jestem ciekawa, jak tutaj losowość może zepsuć nam to, co możemy zrobić i czy możemy zablokować się, że nic nie zrobimy pożytecznego, bo z zasady w takich grach, losowość może zepsuć nam przyjemność z rozgrywki.
Autor: Fabian Fischer, Dario Reinhardt
Wydawca: Crimson Company
Liczba graczy: 1-4
Grę tą widzieliśmy na poprzednich Essen w różnych stadiach rozwoju. Autorzy prezentowali nam ją w 2023 i 2024 roku. Z niecierpliwością wyczekiwałam ostatecznej wersji gry, gdyż ciekawa byłam jak rozwiązano element huśtawki. Jest ona sercem tej gry. Na niej umieszcza się dwa rodzaje żetonów: po jednej stronie zanieczyszczenia a po drugiej zapobiegania. Nie możemy dopuścić do tego, aby zanieczyszczenie naszej planety przeważyło, bo wówczas przegrywamy grę. Każdy z graczy przykłada się do sukcesu, wykorzystując zdolności swojego kraju. Musi również zaspokajać jego potrzeby, takie jak wzrost zadowolenia populacji, utrzymanie gospodarki na prawidłowym poziomie, bez generowania zbyt wysokiego zanieczyszczenia. Nie mogę doczekać się, aż zagram w finalny projekt.
Sylwia






Brak komentarzy:
Prześlij komentarz