Start

Get your dropdown menu: profilki

Slider

środa, 7 stycznia 2015

Takenoko. Recenzja gry od wydanictwa REBEL.pl.

Tytuł: Takenoko
Wydawca: REBEL.pl
Rok wydania: 2014
Liczba graczy: 2-4
Czas gry: 45 minut
Język: polski

Takenoko to gra niezależna językowo, którą wydało wydawnictwo REBEL.pl. Na przełomie listopada i grudnia 2014 roku mieliście okazję wygrać ją w naszym konkursie. Jeszcze raz gratulujemy zwycięzcy i mamy nadzieję, że wielokrotnie znalazła się ona na stole w czasie długiej przerwy świątecznej. 
Poniżej zaprezentuje Wam krótki opis rozgrywki oraz moją opinię o grze Takenoko.


O autorach słów kilka.
Antoine Bauza, autor gry, jest znany głównie z serii gier 7 Cudów Świata, Ghost Stories, ale też Tokaido czy Hanabi. Ilustratorzy Takenoko to Nicolas Fructus, Picksel oraz Yuio. Najwięcej gier na swoim koncie ma ostatni z nich. Ilustracje w Takenoko są bardzo ładne i utrzymane w orientalnym klimacie. Postać pandy i ogrodnika również jest dobrze narysowana. Przedstawieni są dość komicznie, nieco mangowo. Ciekawy jest też komiks na początku instrukcji. W interesujący sposób prezentuje fabułę gry. 

Opowieść o żarłocznej pandzie.
W grze Takenoko wcielamy się w członka dworu japońskiego cesarza. Naszym zadaniem jest zapewnić pandzie odpowiednią ilość jedzenia. Panda jest wybredna, więc potrzebuje, aż trzy rodzaje pędów bambusa: różowy, żółty i zielony. Musimy, przy pomocy cesarskiego ogrodnika, prowadzić ich uprawę, nawadniać pola i karmić pandę. Zadanie jest trudne, ale nie niemożliwe. 

Drewniane bambusy, panda i ogrodnik.
Takenoko to gra zachwycająca wyglądem. W środku pudła znajduje się wypraska mieszcząca wszystkie elementy. Są to: 
- sześciokątne płytki pól w trzech kolorach: różowym, zielonym i żółtym; 
- pędy bambusa wykonane z drewna w trzech kolorach: różowym, zielonym i żółtym; są one tak zrobione, że jeden klocek wchodzi w drugi, tworząc w trakcie rozgrywki wysokie rośliny, które na stole zachowują się bardzo niestabilnie i co chwilę przewracają;
- niebieskie prostopadłościenne drewniane klocki, czyli kanały nawadniające; 
- usprawnienia w trzech rodzajach: ogrodzenie, nawóz, nawodnienie; 
- małe karty celu w trzech typach: pól, ogrodnika i pandy; 
- plansze dla gracza formatu a5; są na nich warunki pogodowe, możliwe akcje, miejsce na nawodnienia, usprawnienia oraz zebrane pędy bambusa; 
- żetony akcji, po dwa dla gracza; każdy z nich jest inny, lecz trudno odróżnić je od siebie na pierwszy rzut oka; są one duże i drewniane;
- duża sześciościenna kość pogody; 
- figurka pandy oraz ogrodnika; są one bardzo ładnie wykonane i pomalowane. 
Komponenty w grze Takenoko są bardzo dobrej jakości. Gra jest kolorowa i jej wygląd to pierwsze, na co zwraca się uwagę. 

Z takim ogrodnikiem pandzie głód nie grozi.
Rozgrywka w Takenoko dzieli się na dwie fazy
W pierwszej rzucamy kością pogody i wykonujemy odpowiednią czynność. Mamy sześć możliwości w zależności od rzutu kością: 
- SŁOŃCE - wykonanie dodatkowej, trzeciej innej niż pozostałe akcji w swojej turze; 
- DESZCZ - umieszczenie pędu bambusa na dowolnym nawodnionym polu; 
- WIATR - wykonanie dwóch tych samych akcji; 
- BURZA - przetransportowanie figurki pandy na dowolne pole i zjedzenie jednego pędu bambusa; 
- CHMURY - wzięcie żetonu usprawnienia; gracz może go wykorzystać w dowolnym momencie gry; 
- ? - jeśli wypadnie znak zapytania, to gracz może wybrać dowolny warunek pogodowy i zastosować jego efekt.
Drugą fazą jest wykonanie akcji i spełnienie celów. Gracz może wykonać dwie różne akcje z pięciu dostępnych. Są to: 
- POLA – dobranie trzech pól z zakrytego stosu i wybranie jednego z nich; gracz dokłada kafelek tak, aby przylegał do płytki stawu (kafelek wykładany na początku rozgrywki) albo do dwóch innych pól; 
- KANAŁ NAWADNIAJĄCY – gracz bierze z zasobów jeden kanał nawadniający i dokłada go na planszy albo bierze do siebie; może go użyć w dowolnym momencie swojej tury; 
- OGRODNIK – gracz przesuwa figurkę ogrodnika w linii prostej po planszy o dowolną liczbę pól; dzięki temu wyrasta bambus na płytce pola, na którym ogrodnik kończy swój ruch oraz na wszystkich przyległych nawodnionych polach w tym samym kolorze; należy przestrzegać zasady, że na jednym kafelku pola, nie może znajdować się bambus wyższy niż 4 pędy;
- PANDA – gracz przesuwa figurkę pandy w linii prostej po planszy o dowolną liczbę pól; panda zjada pęd bambusa z pola, na którym kończy ruch; 
- CELE – gracz dobiera jedną kartę celu z dowolnej kategorii.
Jeśli w dowolnym momencie swojej tury, gracz spełni warunki pokazane na swojej karcie celu, to pokazuje pozostałym, że spełnił określony cel. Cele ogrodnika wymagają od nas wyhodowania bambusa składającego się z odpowiedniej liczby pędów na kafelkach pól. Cele pandy to zebranie dwóch lub trzech pędów bambusa w określonych kolorach. Cele pól to uzyskanie na planszy układu czterech albo trzech nawodnionych pól w danych kolorach. Za każdą zrealizowaną kartę celów gracz otrzymuje punkty zwycięstwa. 
Gra kończy się jeśli jeden z zawodników wykona określoną liczbę celów, w zależności od typu rozgrywki. W dwuosobowym gronie trzeba zakończyć zadania z dziewięciu kart celów. Pierwszy gracz, który to zrobi otrzymuje dodatkowo kartę cesarza, wartą dwa punkty. Pozostali zawodnicy mają jeszcze jedną turę, aby podwyższyć liczbę zebranych kart celów. Następnie podliczamy punkty ze zrealizowanych "misji". Zwycięża ten, kto zebrał najwięcej punktów. 


Panda fajna jest! 
Zasady do gry Takenoko są bardzo proste dla osób zaznajomionych z grami planszowymi. Nasze czynności sprowadzają się do wykonywania zadań z kart celów poprzez dobre zarządzanie naszymi dwoma akcjami. Rzut kością pogody to tylko dodatkowy bonus, który czasami pomaga zdecydować, co i w jakiej kolejności musimy zrobić. Ważną decyzją jest kwestia tego, które karty celów będziemy dobierać i realizować. Punktacja za nie jest różna, ale zależna od wysiłku i czasu, jaki musimy poświęcić na wykonanie zadania. Zależy to również od tego, jakich kolorów elementów dotyczy. W grze jest najwięcej zielonych, a najmniej różowych pędów bambusa/pól. Za zebranie dwóch zielonych pędów możemy zyskać 3 punkty, a dwóch różowych aż 5. Jednak ich prawdopodobieństwo pojawienia się jest różne i adekwatne do nagrody. Oczywiście element ten, czyli to, z jakim zadaniem dociągniemy kartę celów, jest zależne od szczęścia. Może to więc pokrzyżować niejedne plany i sprawić, że oddalimy się od przeciwników w punktacji. Taka sytuacja miała miejsce w jednej z naszych dwuosobowych rozgrywek. Tomasz nie miał szczęścia w doborze zadań, więc bardzo szybko zyskałam znaczną przewagę. W rezultacie wygrałam całą rozgrywkę.
Gra Takenoko jest trochę za długa w gronie większym niż dwie osoby. W oczekiwaniu na swoją turę nie można w sumie nic planować. Przeciwnicy mogą zdążyć zgarnąć pędy bambusa, których potrzebujemy czy też przestawić pandę lub ogrodnika w niedogodne dla nas miejsce. Z tego względu downtime w tej grze jest znaczący. Rozgrywka trzyosobowa zaczęła się nam już nudzić, nim na dobre się rozpoczęła. Nie jest to tylko moje i Tomasza zdanie, ale także nowicjuszki, która z nami grała. Gra dwuosobowa była dla nas bardziej przyjemna. Więcej strategii i możliwości planowania jest w gronie dwóch osób.
W grze podoba mi się wykonanie. Niestety na tym muszę skończyć pozytywy. Spodziewałam się więcej "gry" w Takenoko. Jest to dla mnie niewymagająca pozycja, w którą mogę zagrać nawet po całym  dniu pracy. Strategia zniwelowana jest głównie przez losowe karty celów i to co wyrzucimy na kości pogody. Jest to też dość abstrakcyjny tytuł. Klimat nadaje tej grze wykonanie elementów, a nie to co się w niej robi. Przynajmniej takie jest moje zdanie.
W związku z tym, że zasady do tej gry są dość proste, jest to gra dla wszystkich. Wystarczy zbierać zadania i je realizować. Trzeba dokonać tego szybciej niż nasi przeciwnicy. Uroku Takenoko dodaje oczywiście wykonanie komponentów. Można ją podziwiać i podziwiać. Polecam grę na spotkania rodzinne oraz dla graczy wagi lekkiej, jak to ładnie zakwalifikowało wydawnictwo REBEL.pl. Z całą pewnością jest to świetny pomysł na prezent dla młodzieży i starszych. Czy jest to jednak dobry pomysł na prezent dla dziecka? Osoba mniej zaznajomiona z grami planszowymi, a mieliśmy okazję z takową zagrać, stwierdziła: "musi być ono bardzo inteligentne lub grać w gry od urodzenia, aby pojąć wszystkie zasady Takenoko."

Sylwia.

Pomocnicza ocena zbiorcza według naszej zawiłej skali:
I.
Klimat
3/6
II.
Losowość
4/6
III.
Błędy w grze
6/6
IV.
Złożoność
5/6
V.
Interakcja
4/6
VI.
Wykonanie
6/6
VII.
Cena
5/6
VIII.
Czas rozgrywki w dwie osoby
4/6
IX
Skalowanie na dwóch graczy
3/6
Końcowa nota:  4.44/6


Grę udostępniło wydawnictwo: 
http://wydawnictwo.rebel.pl/
Bardzo serdecznie dziękujemy!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz