Start

Get your dropdown menu: profilki

Slider

niedziela, 13 listopada 2022

Woodcraft. Recenzja gry od Delicious Games

Tytuł: Woodcraft 
Wydawca: Delicious Games   
Rok wydania: 2022 
Liczba graczy: 2-4 
Czas gry: 60-90 minut 
Język: angielski (niezależna językowo) 

Bez wątpienia Vladimir Suchy to autor, którego gry trafiały na nasz stół najczęściej w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Co więcej w tym samym czasie udało nam się zrecenzować trzy gry z jego wydawnictwa - Delicious Games. Każda z nich była na swój sposób inna, ale też czerpała pewne inspiracje z poprzednich tytułów. Dziś przyjrzę się jego najnowszemu tytułowi, który był jedną z "gorących nowości" ostatnich targów Spiel 22 w Essen. Nosi on tytuł Woodcraft

Oda do drewna 
Wedle fabuły przenosimy się do małej manufaktury w środku lasu. Tam w małej chatce prowadzimy warsztat stolarski, który produkuje wszelkiego rodzaju rzeczy z drewna - od zabawek po miski, a nawet narty. Patrząc na ilustracje oraz niektóre wyjaśnienia mechanizmów, można śmiało stwierdzić, że w lesie tym występują drobne elementy magii. W związku z tym, jest to gra w klimatach fantasy. Niemniej jak zapewne się domyślacie i jak było w przypadku innych gier tego autora, tematyka za bardzo nie przebija się przez mechanizmy. 
Współautorem gry jest Ross Arnold. Jest to jego debiut. Za rysunki odpowiada Michal Peichl, tak samo jak w poprzedniej grze tego wydawnictwa - Messina 1347. Niestety nadal nie mogę powiedzieć, że stałem się fanem jego kreski. Jest ona, z braku lepszego określenia, nijaka. Co jednak nie zmienia faktu, że nie mam zastrzeżeń co do wykonania gry. Wszystko jest w niej czytelne, a użyte symbole stają się jasne już w pierwszej rozgrywce. Jeśli zaś chodzi o instrukcję, to jest ona poprawna napisana. Niestety nie obyło się bez pewnych wątpliwości, jeśli chodzi o reguły. Choć nie były one tak uciążliwe, jak w poprzedniej grze, czyli w Messina 1347

Elementy gry 
Już w tym momencie zaznaczę, że Woodcraft nie jest grą zbyt prostą, jeśli chodzi o zasady. Wiele rzeczy zależy i jest powiązanych z innymi. Niemniej pokrótce postaram się Wam przedstawić co znajdziemy w grze i do czego poszczególne elementy będą używane. 

Plansza główna i kafelki akcji 
W trzech jej narożnikach znajdziemy symboliczne wyjaśnienie działanie niektórych akcji. W czwartym będziemy trzymali dostępne do zakupu kości. Środek to koło, które podzielone jest na cztery ćwiartki. W tych ćwiartkach znajdują się pola na kafelki akcji. 

Pola te mogą mieć przy sobie dodatkowy bonus, który otrzymamy jeśli weźmiemy z niego kafelek. Co więcej sam środek planszy jest obrotowy. Dzięki temu oznaczona jest najbardziej aktywna ćwiartka. Sprawia to, że akcje znajdujące się w "starszych" ćwiartkach zyskują dodatkowe bonusy, które zależą od tego, co jest widoczne w okienkach tego obrotowego elementu. Same kafelki akcji zaczynają grę w jednej ćwiartce i w momencie użycia, będą przekładane do kolejnej. 

Plansza gracza 
Przedstawia ona nasz warsztat i dzieje się w na niej najwięcej rzeczy. W lewym górnym rogu mamy przedstawione możliwości zakupu punktów zwycięstwa za pieniądze na koniec swojej tury. Swoją drogą punkty zwycięstwa w grze to żołędzie, a pieniądze to jagody. Poniżej mamy miejsce na nasz skład drewna, czyli posiadane przez nas kości. Na prawo znajduje się strych z narzędziami. Realizacja zamówień i niektórzy pomocnicy będą dostarczać nam żetony narzędzi, które umieszczamy na tych polach i zyskujemy bonusy, o ile leżące obok siebie narzędzia różnią się od siebie. Pod składem drewna mamy symboliczny skrót tury oraz miejsce na 3 sadzonki drzew. Na początku gry możemy sadzić tylko jeden rodzaj drzew (kości), inne musimy wykupić w trakcie gry. Większa część planszy zarezerwowana jest dla naszych pomocników. Poniżej nich znajdują się miejsca na nasze piły, które służą do cięcia drewna (kości). Startujemy z jedną piłą, a dwie kolejne możemy dokupić. Na prawo od pomocników mamy miejsce na nasze żetony łączenia oraz kleju, które służą do podwyższania wartości posiadanych przez nas kości. Poniżej mamy pole na trzymanie naszych surowców (kleju, tarcz do pił, odpadków drewna). Natomiast na prawo od planszy mamy miejsce na umiejscowienie naszych kart zamówień (misji). Jest to oznaczone na skraju planszy, a każde pole ma bonus albo karę, którą otrzymujemy w momencie jego realizacji. 

Plansza przychodu 
Na jej górze znajduje się licznik rund, na którym, poza nimi, zaznaczone są fazy przychodu. Poniżej znajdują się tory przychodu punktów zwycięstwa oraz pieniędzy. Na samym dole znajduje się tor reputacji, który determinuje ile punktów zwycięstwa, na końcu gry, będą warta nasze ukończone zamówienia. Kładzie się też na nich kafelki z nagrodami, dla graczy, którzy pierwsi osiągną odpowiednie progi. 

Plansza punktacji 
Poza torem punktów, który się na niej znajduje, to nad nią będziemy wykładać dostępne do wzięcia zamówienia, a pod możliwych do zakupu pomocników. 

Kości 
Występują one w trzech kolorach - zielonym, żółtym i brązowym. Reprezentują one drewno, które będziemy poddawać obróbce. Oczywiście posłużą one do realizacji zamówień. 

Karty pomocników 
Dzielą się na dwa rodzaje, które odpowiadają etapom gry. W lewym górnym rogu karty znajdziemy koszt zakupu pomocnika. Prawy górny róg określa produkcję, jaką on wykonuje w momencie wykonywania niektórych akcji w grze. Po lewej stronie mamy umiejętność danego pomocnika oraz symbol określający, kiedy możemy jej użyć - raz na turę, w momencie zakupu, działającą pasywnie.

Karty zamówień (misji) 
Dzielą się one w zasadzie na trzy rodzaje. Te z orzechami laskowymi otrzymujemy na początku gry i ich realizacja daje nam opcję położenia się na kontrakcie publicznym albo normalnego zyskania pieniędzy i punktów zwycięstwa. 

Dwa pozostałe rodzaje kart zamówień, to te z jagodami. Dzielą się one, podobnie jak pomocnicy, na dwa etapy gry. Wszystkie karty zamówień wyglądają podobnie. W prawym górnym rogu wskazują początkową pozycję obok planszy gracza. Poniżej natomiast znajdują się nagrody, które otrzymamy za ich realizację. Natomiast pod ilustracją mamy wymagania (kości, surowce), które są potrzebne do jej realizacji. 

Karty kontraktów publicznych 
W każdej grze będzie ich brało udział o 1 więcej, niż liczba graczy. Są to wspólne misje, które gracze mogą realizować poprzez wykonanie karty zamówienia z orzechem laskowym. 

Materiały 
Można powiedzieć, że w grze występują trzy surowce: odpady drewna, tarcze do pił i klej. Każdy z nich może służyć do realizacji zamówienia. Jednak mogą one być również używane do innych celów. Odpady z drewna pozwalają modyfikować liczbę oczek na kości, klej pozwala łączyć kości i sumować ich wyniki, a tarcze do pił pozwalają wykonać więcej cięć danego kawałka drewna używając wyłącznie jednej piły. 

Znaczniki narzędzi 
Zdobywamy je przede wszystkim przez realizację misji. Układamy je na planszy głównej, w celu odblokowania bonusów pomiędzy polami w momencie, kiedy obok siebie leżą dwa różne narzędzia.

Latarnie i płytki ponownego użytku 
Znaczniki latarni służą do dwóch celów. Po pierwsze możemy wydać 3, aby wykonać dodatkową akcję w turze. Możemy również wydać 1, aby zamienić akcję z wybranej przez nas płytki, na dowolną inną. Jeżeli chodzi o płytki ponownego użytku, to pozwalają one nam na ponowne użycie jakiegoś elementu, który może być używany tylko raz na rundę. 

Elementy graczy 
Każdy z graczy, poza swoją planszą i znacznikami, otrzymuje elementy, które może zyskać w trakcie gry. Są to 3 piły, miejsca na sadzonki (żółtą i brązową), płytka klejenia i płytki łączenia. 

Wióry lecą...
W Woodcraft może grać od 1 do 4 osób. Jednak nie będę w tym tekście omawiać wariantu jednoosobowego. Na początku rozgrywki, rozkładamy na planszy głównej, w losowej jej ćwiartce, wszystkie znaczniki akcji. Specjalnym żetonem zakrywamy wszystkie bonusy. Żeton ten będzie zdjęty, jak wszystkie płytki akcji opuszczą tę ćwiartkę. Losowane są również startowe kostki możliwe do zakupu, kontrakty publiczne oraz bonusy na torze reputacji. Nad i pod planszą punktacji wykładane są 4 karty zamówień oraz pomocników. Każdy z graczy otrzymuje swoje elementy. Dodatkowo otrzymujemy startową piłę, 12 jagód (pieniędzy), 3 kości o wartościach 1/2/3 (brązowa/żółta/zielona), pierwszy kafelek łączenia oraz zestaw kart. Z 3 wylosowanych pomocników musimy zakupić jednego i umieścić go na naszej planszy. Z 5 kart zamówień z jagodami, zatrzymujemy 2. Natomiast 2 zamówienia z orzechami musimy po prostu zachować. 


Gra podzielona jest na rundy, które trwają do następnej fazy przychodu. W tych rundach każdy z graczy wykona 3 albo 4 tury. W swojej turze gracz wykona następujące kroki: 
1. Wzrost drzew 
Jeżeli gracz ma na swoim polach sadzonek jakieś kostki, to "rosną" one o dwa oczka. Gdyby osiągnęły 6 oczek, to od razu są ścinane i przechodzą do składu drewna na naszej planszy. 

2. Wzięcie kafelku akcji 
Gracz musi w swojej turze wziąć jeden ze znaczników akcji, z dowolnej ćwiartki i przesunąć go do kolejnej. W tym momencie otrzymuje on bonusy przypisane do pola, na którym znajdował się kafelek. Jeżeli jest to pierwszy kafelek w danej ćwiartce, to obracany jest jej środek, co może spowodować odsłonięcie/zasłonięcie bonusów w jakieś ćwiartce. Następnie gracz wykonuje akcję z danego wybranego kafelka. Może to być: 
a) Zakup drewna 
Możemy kupić do dwóch kostek z planszy głównej. Płacimy ich wartość w liczbie oczek (+1 jeśli to żółta kość, +2 jeśli to brązowa), a następnie umieszczamy ją na swojej planszy. 
b) Wymiana kości 
Sprzedajemy kość z naszej planszy za podwójną jej wartość (liczba oczek), a następnie mamy możliwość zakupu "szóstki" innego koloru niż sprzedana kostka. 
c) Zakup materiałów 
Pozwala to na zakup surowców (klej, tarcze pił, odpadki). Musimy jednak zawsze kupić do dwóch różnych typów materiałów. Koszt zakupu jest wskazany na planszy głównej. 

d) Wybranie zamówień 
Z dostępnych zamówień wybieramy jedną kartę i kładziemy ją na odpowiednim polu obok naszej planszy - determinuje to lewy, górny róg zamówienia. Następnie uzupełniamy pulę i mamy możliwość zakupu następnego zamówienia za 3 jagody. 
e) Zatrudnienie pomocnika 
Wybieramy jednego z dostępnych pomocników i płacimy wskazany koszt. Następnie umieszczamy go na swojej planszy tak, aby sąsiadował z innym pomocnikiem (mamy 6 miejsc na planszy). Może to spowodować, że wzrośnie nam przychód pieniędzy albo punktów. Co więcej umieszczenie pomocnika na dolnych polach spowoduje, że będziemy mogli uruchomić ich zdolności produkcyjne, które mogą nam przynieść pieniądze, surowce albo inne profity. 

f) Produkcja albo sadzenie drzew 
Ta akcja pozwala na uruchomienie produkcji z dwóch pomocników albo jednego pomocnika i zasadzenie drzewa. Żeby zrobić nową sadzonkę, to musimy mieć kostkę o 1 albo 2 oczkach, a następnie przenieść ją na miejsce sadzonek. Co jest ważne, to możemy "odciąć" kawałek z innej kostki (odpowiednio zredukować jej wartość) i umieścić ją w odpowiednim miejscu. Jeżeli natomiast mamy zakupione wszystkie miejsca na sadzonki, to możemy sadzić 2 drzewka jednocześnie. 
e) Usprawnienie warsztatu 
Możemy wybrać jedną z następujących rzeczy i (umieszczając odpowiednią opłatę) umieścić ją na naszej planszy gracza: dodatkowa piła (maks. 3), kolejny poziom kafelka łączenia, kafelek klejenia, miejsce na kolejną sadzonkę - żółtą/brązową (nowe miejsca przychodzą już z kostką o wartości 1). 
W swojej turze, przed lub po wykonaniu "głównej" akcji, gracz może wykonać dowolną liczbę akcji darmowych. Może to być: 
a) Użycie zdolności pomocnika, którą można wykorzystać raz na turę. 
b) Użycie piły z naszego warsztatu w celu "pocięcia" kostki. 
Działa to w prosty sposób, gdyż bierzemy jedną z naszych kości ze składu i "tniemy" ją na dwie inne tak, aby suma oczek dawała pierwotną wartość. Co więcej możemy wykorzystywać tarcze do pił, aby wykonać więcej takich cięć na danej kostce. 
c) Użycie kafelka łączenia. 
Posłużą do tego odpady drewna. W zależności od posiadanych kafelków, możemy podnieść wartość wybranej kości od 1 do 4 oczek. 
d) Użycie kafelka klejenia. 
Dzięki znacznikom kleju, możemy połączyć dwie kości ze sobą - zsumować ich liczbę oczek. Oczywiście nie możemy przekroczyć 6. Co więcej, łącząc w ten sposób dwie kości różnych kolorów, możemy zyskać punkty zwycięstwa. 
e) Ścięcie drzewa z naszych miejsc na sadzonki. 
Polega to po prostu na przeniesieniu kostki do naszego składu drewna. 
f) Skończenie zamówienia. 
Jeżeli spełniamy warunki posiadanego przez nas zamówienia, to płacimy odpowiednie kości i materiały do banku oraz otrzymujemy za nie nagrody. Łącznie z bonusem albo karą, którą gwarantuje pozycja zamówienia na torze po prawej stronie planszy gracza. 

Dodatkowo w momencie wyboru kafelka akcji, można zdecydować się wydać 1 latarnię i wykonać akcję z innego kafelka. Możemy również wydać 3 latarnie i wykonać akcję z dowolnego kafelka bez jego poruszania i otrzymania bonusów. Jest to po prostu dodatkowa akcja. 
3. Zakup punktów zwycięstwa 
Ostatnią rzeczą jaką możemy zrobić w turze, jest zakup punktów zwycięstwa. Robimy to zgodnie z naszą aktualną pozycją na torze na planszy gracza. Jeżeli osiągniemy już ostatnie pole na tym torze, to nadal możemy kupować punkty. Musimy się też upewnić w tym momencie czy nie mamy zbyt dużo kostek w naszym składzie - nadmiar odrzucamy. Następnie swoją kolejkę wykonuje kolejny gracz. 
Po kilku turach wszystkich graczy dochodzi do końca rundy. Przechodzimy do fazy przychodu i wówczas musimy wykonać kilka kroków: 
- wszystkie nasze niezrealizowane zamówienia obniżają się o jeden poziom obok naszej planszy. Ma to wpływ na ewentualne nagrody/kary za ich realizację. 
- musimy zagrać jedno zamówienie z naszej ręki, czyli z tych, które otrzymaliśmy na początku gry. - otrzymujemy dochód z torów na planszy przychodu. 
- odwracamy wszystkie zużyte w tej rundzie kafelki - piły, łączenia, klejenia. 
- odrzucamy dwa zamówienia i dwóch pomocników i wykładamy nowych do puli ogólnej. W jednej z faz przychodu zmieniamy obie talie na te z drugiego etapu gry. 

Gra kończy się po finalnej fazie przychodu. Na jej koniec otrzymujemy punkty, jeżeli udało nam się wypełnić warunki publicznych kontraktów i położyliśmy na nich swój znacznik, poprzez realizację zamówienia z orzechem. Zdobywamy też punkty za wszelkie pozostałości na naszej planszy głównej w stosunku 1 do 10. Liczy się również liczba oczek na naszych kostkach. Każde niezrealizowane zamówienie, które nam zostało, obniża naszą pozycję na torze reputacji. Natomiast tor reputacji określa, ile punktów jest warte każda zrealizowana przez nas karta zamówienia. Wygrywa osoba z największą liczbą punktów. 
Wbrew pozorom jest to bardzo pobieżny opis rozgrywki. Naprawdę dzieje się w niej tyle rzeczy, że musiałem pominąć albo skrócić niektóre z jej aspektów. Jednak mam nadzieję, że uda się Wam wyłuskać sens tej gry. 

Warstwy w warstwach 
Odnoszę wrażenie, że coraz ciężej jest mi pisać recenzje gier Vladimira Suchy'ego. Przede wszystkim dlatego, że wszystkie z jego ostatnich tytułów były bardzo dobre, a mimo wszystko on coraz wyżej stawia sobie poprzeczkę. W związku z tym zacznę od tego, co może się nie spodobać w Woodcraft
Bez wątpienia tytuł ten nie jest prosty. Ma on dość skomplikowane zasady, w tym kilka drobnych, o których należy pamiętać. Sama rozgrywka też wymaga sporego skupienia i planowania kilka tur do przodu. Wiem, że brzmi to jak zalety, ale nie wszyscy będą szukać tak wymagającej gry. W związku z tym, jeśli nie chcecie sobie przepalić szarych komórek, to powinniście omijać ten tytuł z daleka. 

To też powoduje, że będą drobne przestoje w grze. Niejednokrotnie będziemy musieli poświęcić chwilę na zastanowienie się i zaplanowanie naszych akcji. Sprawia to, że gra wydaje się mało dynamiczna. W zasadzie jest to największy minus tego tytułu, jaki mogę znaleźć. Poza faktem, że jest on pozbawiony klimatu, ale to nic dziwnego w grach tego autora. 
Pomimo faktu, że w grze występują kości, to w żadnym momencie gry nie odczułem, że losowość w jakiś negatywny sposób wpływa na rozgrywkę. Początkowy dobór i wybór kart zamówień oraz pomocnika raczej określa naszą strategię na całą rozgrywkę. W zasadzie mogę to porównać ten aspekt do Agricoli. Losowe kości możliwe do zakupu, też nie są jakoś bardzo uciążliwe, bo gra daje nam sporo możliwości do ich manipulacji. Pojawianie się nowych kart zadań i pomocników też nie wywraca naszych planów. Generalnie grając w Woodcraft odnosi się wrażenie, że ma się kontrolę nad większością aspektów gry. 
Co należy pochwalić, to możliwość różnych dróg do zwycięstwa. Możemy skupić się na realizacji kart zamówień, które przynoszą dużą liczbę punktów zwycięstwa. Mamy opcję tego, by wykonać jak najwięcej zamówień i podnieść ich wartość na torze reputacji. Realizacja kontraktów również jest dobrym pomysłem. Woodcraft daje nam możliwość zbalansowania tych możliwości i w ten sposób uzyskania jak największej liczby punktów. Z drugiej strony możemy iść tylko jedną ścieżką i jak najbardziej dobrym sposobem na zwycięstwo jest zarabianie sporej liczby pieniędzy i przerabianie ich na punkty na koniec swojej tury. W jednej z rozgrywek dowiodłem, że nie trzeba w ogóle ruszyć się na torze reputacji, nawet mieć na koniec gry nieskończone zamówienia, skupić się na zarabianiu jagód (pieniędzy) i w ten sposób wygrać rozgrywkę. Swobodnie też możemy działać bez pomocników, jak i z całą szóstką, która jest możliwa do zakupu w ciągu gry. Naprawdę Woodcraft oferuje sporo dróg, jeśli chodzi o strategię na rozgrywkę. 

W tym miejscu chciałbym poruszyć kwestię latarni. Przede dają one nam możliwość wykonania dodatkowej akcji. Co w zasadzie jest kolejną turą. Jest to bardzo potężny bonus. Jednak inną ich właściwością, którą z początku można troszeczkę zignorować, jest możliwość wykonania dowolnej akcji z koła akcji, biorąc konkretny kafelek. Pierwszą, dość oczywistą korzyścią jest możliwość wykonania zablokowanej akcji z koła. Dzieje się tak, jeśli gracze nie korzystają z jakieś akcji przez długi czas. Jednak co jest mniej oczywiste, przynajmniej dla mnie było, to fakt, że dzięki latarni możemy wykorzystać położenie tych nieużywanych akcji, żeby otrzymać bonusy do nich przypisane. W odpowiednim momencie to naprawdę może sprawić sporą różnicę. Na przykład dzięki temu otrzymamy brakujące nam materiały, kość, czy po prostu pieniądze. Moim zdaniem to dzięki latarniom możemy wykonać największe combosy. 
Jeżeli zaś chodzi o interakcję między graczami, to nie jest ona moim zdaniem jakoś wyjątkowo negatywna. Oczywiście można podebrać komuś pomocnika albo zamówienie. Istnieje też opcja zablokowania jakieś akcji na kole. Jednak w tej grze istnieje sporo awaryjnych wyjść, z których możemy skorzystać. 

Woodcraft to gra, w którą im dłużej grasz, tym zaczynasz dostrzegać coraz więcej możliwości i strategii. Można powiedzieć, że posiada ona warstwy w warstwach. Po prostu wszystkie mechanizmy są w jakimś stopniu ze sobą powiązane i bardzo ładnie ze sobą współgrają. Znajdziemy w niej też pewną swobodę, dzięki temu, że akcję dodatkową możemy wykonać w dowolnym momencie naszej tury. Wbrew pozorom nie tworzy to dziur w zasadach, a tylko poszerza wachlarz naszych możliwości i pozwala na lepszą optymalizację ruchów. Między innymi dzięki temu właśnie dostrzegamy te różne warstwy i połączenia pomiędzy mechanizmami. 
Bez wątpienia Woodcraft to jedna z lepszych, cięższych gier, w które miałem okazję zagrać w tym roku. Oferuje ona satysfakcjonującą rozgrywkę i wymaga od nas sporego wysiłku mentalnego. Więc jeśli szukacie właśnie takiego tytułu, to jak najbardziej polecam spróbować w nią zagrać. 
Tomasz 

Pomocnicza ocena zbiorcza według naszej zawiłej skali:
I.
Klimat
3/6
II.
Losowość
6/6
III.
Błędy w grze
5/6
IV.
Złożoność
4/6
V.
Interakcja
5/6
VI.
Wykonanie
5/6
VII.
Cena
5/6
VIII.
Czas rozgrywki w dwie osoby
5/6
IX
Skalowanie na dwóch graczy
5/6
Końcowa nota:  4.77/6
Grę udostępniło wydawnictwo: 
Bardzo serdecznie dziękujemy!

... and something for our international readers: 
Pros: 
+ demanding gameplay 
+ replayability 
+ many paths to victory 
+ the more you play the game, the more things you discover in gameplay 
+ some possibilities of 'combo-making' (lanterns) 
+ timing mechanisms 
+ strategic gameplay and a sense of control 

Pros/cons: 
+/- interesting theme but in the long run - not existing 
+/- not dynamic gameplay (depends on players) 
+/- not a lot of negative interaction 

Cons: 
- not inspiring and boring artwork

1 komentarz:

  1. W zasadzie mam takie same spostrzezenia. Co do cons to dodalbym jeszcze pusta karte kontraktu publicznego - jest to element ktory my wyrzucalismy z gry podczas rozgrywek (zastrzyk 18 punktow tak naprawde za nic, czasem sprawial ze partie wygrywala osoba, ktora po prostu fuksem wykonala ten kontrakt). W instrukcji stoi wprawdzie, ze to nagroda za "ciezka prace", ale jakos tego nie czulismy :)

    OdpowiedzUsuń