Start

Get your dropdown menu: profilki

Slider

poniedziałek, 18 stycznia 2016

Empire Engine. Recenzja gry od wydawnictwa AEG

Tytuł: Empire Engine
Wydawca: AEG
Rok wydania: 2014
Liczba graczy: 2-4
Czas gry: 15 minut

Empire Engine to gra wydana prze Alderac Entertainment Group (AEG) w serii 5 minutes fun. Przenosimy się w niej do rozbitego Wielkiego Imperium, które niegdyś było połączone dzięki jednej, wielkiej maszynie i jej trybom – kołom zębatym. Niestety z czasem władcy poszczególnych części Imperium, z własnych egoistycznych pobudek doprowadzili do serii awarii i teraz walczą o dominację między sobą. Tak prezentuje się fabuła Empire Engine. Sprawdźmy czy gra rzeczywiście trwa 5 minut i czy można się przy niej dobrze bawić.


Woreczek z karcianymi trybami
W welurowym woreczku, gdyż gra ta nie ma pudełka, znajdziemy sporo drewnianych cube'ów w trzech kolorach oraz 22 kwadratowe karty. Sześcianiki reprezentują surowce: żołnierze (czerwone), wynalazki (niebieskie), towary (żółte). Każdy z graczy potrzebuje czterech kart do gry: 2 silników (lewego i prawego) oraz 2 biegów (o wartości 1 i 2). Jakość wszystkich elementów oceniam pozytywnie. Instrukcja napisana jest troszeczkę zawile i trzeba dobrze się wczytać, zwłaszcza w opis pierwszej rundy i planowania, aby nie popełnić jakiegoś błędu.

Rozgrywka
Poza wspomnianymi kartami każdy z graczy otrzymuje jednego żołnierza oraz jeden towar. Pierwsza tura gry minimalnie różni się od pozostałych, ale postanowiłem, że pominę opis tego procederu w moim zarysie rozgrywki. 
 
Pozostałe tury gry rozpoczyna pierwszy gracz. Przy jednym ze swoich silników zagrywa on zakrytą kartę biegów. Pozostali gracze również wykładają po jednej karcie, oprócz ostatniego, który musi wyłożyć od razu dwa biegi. Następnie tura „zawraca” do pierwszego gracza i ten jako ostatni wykłada drugą kartę biegu.

Biegi mają wartość 1 i 2. Określają one liczbę obrotów danego silnika. Możemy na nie lekko wpłynąć i jeśli położymy ze swoich zasobów żołnierza lub towar na biegu o wartości 1, to wtedy silnik się nie obróci. W przypadku biegu o wartości 2, to silnik obróci się trzykrotnie. Daje nam to w związku z tym więcej opcji, gdyż na naszych obu silnikach są różne akcje. Na lewym mamy: Odzyskiwanie, Zbrojenie, Atak i Produkcję. Natomiast na prawym: Obronę, Wynalezienie, Atak i Eksport. Akcje te występują dokładnie w takiej kolejności, a silnik obracają się zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

Jeśli już wszyscy gracze wyłożyli karty biegów, to je odkrywają, obracają silniki i wprowadzają akcje w poniższej kolejności:
1. Zbrojenie/Produkcja/Wynalezienie
Są to akcje produkujące surowce. W pierwszych dwóch przypadkach bierzemy 2 towary/żołnierzy (żółte/czerwone cube'y) i umieszczamy je w naszych zasobach. W trzecim bierzemy wynalazek (niebieski cube) i układamy go w naszym stosie zwycięstwa.
2. Atak/Obrona
Aby atakować, to należy zużyć żołnierza. Zwracamy go do wspólnej puli surowców. Lewym silnikiem atakujemy gracza po lewej, a prawym po prawej. W przypadku gry dwuosobowej, zawsze atakujemy naszego przeciwnika. Jeżeli nie wybrał on akcji obrony, to zabieramy mu surowiec z jego zasobów i umieszczamy w naszym stosie zwycięstwa. Jeśli jednak bronił się (miał na silniku wybraną taką akcję), to on zdobywa czerwonego cube'a.
3. Eksport/Odzyskiwanie
Jeżeli gracz nie został skutecznie zaatakowany, to może wykonać te akcje. Eskport to przeniesienie wszystkich żółtych cube'ów ze swoich zasobów, do swojego stosu zwycięstwa. Odzyskiwanie to wzięcie jednego cube'a dowolnego koloru ze wspólnej puli i umieszczenie go w swoim stosie zwycięstwa.

Gra w wersji podstawowej trwa 8 (dwóch i czterech graczy) lub 9 (trzech graczy) rund. Na końcu każdej z nich przekazywany jest znacznik pierwszego gracza, a karty biegów wracają wszystkim na rękę. Rozgrywkę wygrywa osoba z największą liczbą punktów. Przyznawane są one za:
- 1 pkt za każdego cube'a w naszym stosie zwycięstwa,
- 3 pkt, jeśli mamy najwięcej cube'ów któregoś koloru.

Warianty i specjalne frakcje
Gra oferuje nam kilka wariantów. Możemy grać 12 rund, drużynowo w czterech graczy oraz ze specjalnymi zdolnościami. Według mnie ta ostatnia opcja wydaje się najciekawsza. Każdy z graczy otrzymuje pasywną zdolność, która może mu się przydać w odpowiednim momencie. Są to: możliwość ataku surowcami zamiast żołnierzy, pozyskiwanie żołnierza lub towaru w trakcie Odzyskiwania, gdy się obronimy to atakujący traci dodatkowy surowiec, gdy Wynajdujemy to zyskujemy niebieski surowiec do modyfikacji biegów. Umiejętności te nie wywracają w znaczący sposób gry i z całą pewnością poprawiają jej regrywalność.

Filler z elementami dedukcji i blefu
W Empire Engine z całą pewnością nie zagramy w 5 minut, tak jak to sugeruje wydawca. Jednak nasze rozgrywki, po dobrym zapoznaniu się z zasadami, nie trwały dłużej niż 15 minut. Z całą pewnością nie jest to długo, a gra ta stawia nas przed kilkoma dylematami.
Wśród nich jest oczywiście jeden z moich ulubionych: „ja wiem, że ty wiesz, że ja wiem”. Widzimy jak układa biegi nasz przeciwnik. Jeżeli nie użyje on żadnych cube'ów do zmodyfikowania ich prędkości, to możemy przewidzieć, które akcje chce użyć. Jest to pewien element dedukcji występujący w grze. Adekwatnie do naszych przypuszczeń musimy ułożyć nasze biegi lub po prostu zaryzykować. Dlatego ważne jest, aby mieć w swoich zasobach cube'y pozwalające na na zmianę prędkości silników. Może to wprowadzić w sporą konsternację naszego rywala. Empire Engine to gra, która naprawdę wymaga obserwacji i przewidywania poczynań naszego przeciwnika.

W grze nie ma żadnej losowości. To gracze, poprzez swoje ruchy je tworzą. Sprawia to, że gra staje się trochę mniej regrywalna, zwłaszcza jeśli gramy z tym samym przeciwnikiem. Niemniej z drugiej strony te 15 minut, to wcale nie tak wiele czasu, które można wykorzystać na partię w tę grę, czekając na przykład na obiad, samolot, samochód u mechanika i innych tego typu sytuacjach oraz oczywiście jako przerywnik między innymi grami. Polecam Empire Engine każdemu, jako interesujący i mobilny filler.

Tomasz
Pomocnicza ocena zbiorcza według naszej zawiłej skali:
I.
Klimat
3/6
II.
Losowość
 -/6
III.
Błędy w grze
6/6
IV.
Złożoność
6/6
V.
Interakcja
6/6
VI.
Wykonanie
6/6
VII.
Cena
5/6
VIII.
Czas rozgrywki w dwie osoby
6/6
IX.
Skalowanie na dwóch graczy
4/6
Końcowa nota:  5.25/6
Grę udostępniło wydawnictwo: 
http://www.alderac.com/

Bardzo serdecznie dziękujemy!
...and something for our international readers:
Pros:
+ fast gameplay
+ portability
+ good quality of components
+ variants

Cons:
- replayability

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz