Start

Get your dropdown menu: profilki

Slider

czwartek, 4 sierpnia 2016

Mountains of Madness. Recenzja dodatku do gry Eldritch Horror

Tytuł: Eldritch Horror: Mountains of Madness
Wydawca: Fantasy Flight Games
Rok wydania: 2014
Liczba graczy: 1-8
Czas gry: 120 minut

Pierwszym dużym dodatkiem do Eldritch Horror jest Mountains of Madness. Bazuje on na opowiadaniu H.P. Lovecrafta – W Górach Szaleństwa. Nawiązania znajdują się zarówno na planszy do gry, jak i w niektórych elementach (jak na przykład Gigantyczne Pingwiny). Wprowadza on kilka nowych zasad oraz dodaje wiele kart. Dla ułatwienia Fantasy Flight Games oznaczyło karty z tego dodatku ikoną gór, gdybyście kiedyś chcieli grać bez niego. Przypomnę tylko, że terminologia oparta jest na moich własnych tłumaczeniach z angielskiej wersji gry, gdyż taką dysponuję. Zapraszam do szczegółowego opisu poniżej.


Nowa plansza
Najważniejszym elementem jest nowa mała plansza Antarktydy z sześcioma lokacjami. Jest ona używana tylko w sytuacji, gdy zdecydujemy się na walkę przeciwko Rise of the Elder Things albo gdy używamy karty prologu Doomsayer From Antarctica.
Niektóre lokacje mają specjalną akcję lokalną, którą zawodnik może wykonać w swojej turze. Ponadto mogą w różny sposób oddziaływać na badacza, który znajduje się w niej. Na mapie Antarktydy również można przeprowadzać badania. W tym celu przygotowano specjalną talię kart.
Jeżeli zawodnik dobrowolnie zdecyduje się przenieść na tę planszę, to może zrobić to na dwa sposoby. Podczas wykonywania akcji pozyskiwania kart wyposażenia może zużyć dwa sukcesy, aby przenieść się do Miskatonic Outpost. Ponadto uważa się, że pole lokacji Antarktyda na planszy głównej połączone jest lokalną ścieżką z Miskatonic Outpost. W związku z tym zawodnik może swobodnie poruszać się pomiędzy tymi dwoma miejscami.

Karty prologu
Przed rozpoczęciem rozgrywki gracze losowo wybierają jedną kartę prologu. Każda z nich oddziałuje na każdą grę w inny sposób. Niektóre z nich dają możliwość otrzymania specjalnych przedmiotów w zamian za utratę kilku punktów życia czy poczytalności. Inne oferują nam dodatkowe zadania. Sprawiają, że każda gra jest nieco inna. Jeżeli miałabym je do czego porównać, to można powiedzieć, że są to takie karty losowych wydarzeń.

Karty przygód
Dla graczy przygotowano specjalną talię kart przygód, podzieloną na trzy części. Kiedy wylosujemy kartę prologu Doomsayer From Antarctica, to te karty wprowadzane są do gry. Każdy etap wykonujemy po kolei. Dokładne zmiany, jakie są wprowadzane, opisuje każda karta przygody. Gdy uda nam się rozwiązać powierzone nam zadanie otrzymujemy nagrodę. Może to być obniżenie znacznika na torze Zagłady czy pomoc rozwiązaniu głównej zagadki.

Akcja skupienia
W tym dodatku wprowadzona została dodatkowa akcja, jaką może wykonać zawodnik, czyli otrzymanie jednego znacznika skupienia. W jednym momencie gracz nie może posiadać ich więcej niż dwóch. W czasie rozgrywki możemy odrzucić taki znacznik, aby przerzucić wynik na jednej kości.

Unikalne karty wyposażenia
W grze podstawowej wspominałam o kartach dwustronnych. W tym dodatku wprowadzono nowy ich rodzaj – unikalne karty wyposażenia. Ich zdobycie jest trudne, ale opłacalne. Niektóre z nich nie mają specjalnych rewersów, a inne mają. Wśród nich są sojusznicy i przedmioty, ale także zadania. Te ostatnie, to takie misje poboczne, ale nie tylko. Na przykład karta For the Greater Good daje możliwość badaczowi wydania wskazówki na końcu fazy mitów, w liczbie równiej liczbie zawodników. Wówczas poświęca się on dla większego dobra i musi obrócić kartę na drugą stronę. Co się na niej znajduje, niech będzie tajemnicą.

Walka – odporność magiczna i fizyczna stworów
Dodatek ten wprowadza nieco trudniejsze potwory do pokonania. Te, które mają odporność magiczną nie mogą być pokonani przy pomocy przedmiotów (uwaga) magicznych lub czarów. Odwrotnie jest ze stworami, których nie można pokonać siłą. Na nich działają tylko przedmioty zadające obrażenia nie magiczne i czary.

Nowa mechanika
Dodatek Mountains of Madness wprowadza nową mechanikę – postępu aktywnej zagadki. Nie oznacza to niczego innego, jak dołożenie wymaganego jednego znacznika do karty czy zredukowanie odporności potwora. Oczywiście może to spowodować, że pod koniec rozgrywanej rundy rozwiążecie zagadkę albo wygracie grę.

Inne elementy
Dodano też wiele innych elementów, znanych już graczom z gry podstawowej i/lub dodatku Forsaken Lore:
- karty spotkań, po cztery dla każdej lokacji;
- ośmioro nowych badaczy;
- karty mitów;
- karty artefaktów, przedmiotów, czarów i stanów;
- skróty dla graczy
- znaczniki potworów i epickich potworów.
Niektóre postaci są dość mocne. Kelnerka jako akcję testuje swoją wiedzę. Jeżeli jej się uda, to otrzymuje czar. Ponadto wydając punkt życia, dodaje dwie kostki, gdy korzysta z czarów. Debiutujący glina ściąga do swojej lokacji potwory oraz pozwala innym zawodnikom wykonywać akcje, jakby nie było w niej stworów. Jest to dość pomocne w grze dwuosobowej, gdyż można sprowadzać wrogów do siebie, bez konieczności biegania za nimi po całej planszy.

Przedwieczni
Wprowadzono też dwóch nowych Przedwiecznych : Ithaqua i Rise of the Elder Things.
Ithaqua przypomina nieco z wyglądu legendarnego Yeti (tylko z mrocznymi czerwonymi oczkami). Najważniejszą jego umiejętnością jest ciągłe obsypywanie badaczy hipotermią. Między innymi w sytuacji, gdy stracimy punkt życia w wyniku walki z Kultystą albo jako efekt reckoningu. Ażeby temu zapobiec warto mieć zawsze pod ręką znacznik skupienia. Dodatkowo jego talia kart mitów jest tak skonstruowana, że nie da się obejść rozgrywki bez otrzymanie tej hipotermii. Jest to na tyle frustrujące, że w czasie odpoczynku zawodnik nie odzyskuje punktów życia. Co ciekawe, naszą pierwszą rozgrywkę przegraliśmy walcząc przeciwko Ithaqua, a to tylko dlatego, że na jego talię kart zagadek wkradł się błąd. Nie mogliśmy jej rozwiązać, bo żadne karty nie pozwalały nam na nich umieścić znaczników wskazówek. Oczywiście na BGG wytłumaczono pomyłkę i bez problemu mogliśmy zasiąść do kolejnej rozgrywki spokojni, że FFG zaskoczy nam kolejnym niedociągnięciem.
Rise of the Elder Things to dość twarde istoty. Ich Kultyści mogą być pokonani dzięki wielkiej wiedzy zawodników (a nie jak z gry podstawowej dzięki tekstom poczytalności). Jednak nagrodą za złamanie ich siły jest dołączenie do gracza sojusznika. Natomiast ażeby pokonać tego Przedwiecznego grupa poszukiwaczy musi rozwiązać aż 4 zagadki. Najczęściej będą one zmuszały graczy do pokonywania mniejszych Przedwiecznych, takich jak Mi-Go czy Crazed Elder Things. Ponadto jest on tak skonstruowany, aby zawodnicy odwiedzili planszę Antarktydy.


Ogólna opinia o dodatku
Bardzo dobrym pomysłem jest wprowadzenie unikalnych kart wyposażenia. Pomimo tego, że w tym dodatku trudno je zdobyć, to inne dają większe możliwości ich otrzymania. Wprowadzają one kolejną decyzję do gry dla badaczy: czy warto mi zaryzykować i wykonać akcję oraz obrócić kartę, czy też jeszcze zaczekać?
Dodanie nowej planszy zwiększa ilość miejsca, jakie potrzebujemy do gry. My najczęściej losowo wybieramy, z którym wrogiem będziemy chcieli walczyć. Jednak niekiedy, gdy mamy ochotę, to przed rozgrywką decydujemy: dzisiaj gramy na Antarktydę z kartami przygód. Zmienia to nieco podejście do gry i trzeba zwracać uwagę na inne elementy.
Ciekawym pomysłem jest wprowadzenie kart prologu. Są one rzeczami, które modyfikują setup każdej rozgrywki. Można powiedzieć, że dają nam dodatkową misję w czasie gry. Oczywiście, gdy już w pierwszej rundzie wszystko się zwali nam na głowę, to zignorujemy ją. Czasem jednak można „przy okazji” (czyli idąc zabić mi-go, zahaczyć o przygodę w dziczy i zyskać cenne trofeum) zdobyć dobre bonusy.
Dodatek ten spełnia swoją funkcję. Mianowicie urozmaica rozgrywkę, ale poprzez coraz większą liczbę kart, gra staje się jeszcze bardziej losowa i nie wiemy, co spotka nas za rogiem. Mountains of Madness uważam za pozycję obowiązkową dla każdego fana Eldritch Horror.

Sylwia

Nasze recenzje serii Eldritch Horror:
1. Eldritch Horror - gra podstawowa
2. Eldritch Horror: Forsaken Lore
3. Eldritch Horror: Mountains of Madness
4. Eldritch Horror: Strange Remnants
5. Eldritch Horror: Under the Pyramids
6. Eldritch Horror: Signs of Carcosa
7. Eldritch Horror: The Dreamlands
8. Eldritch Horror: Cities in Ruins- wkrótce
9. Eldritch Horror: Masks of Nyarlathotep- wkrótce

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz