Start

Get your dropdown menu: profilki

Slider

#htmlcaption1 #htmlcaption2 #htmlcaption3 #htmlcaption4 #htmlcaption5

wtorek, 18 listopada 2014

Jäger und Späher. Recenzja gry od wydawnictwa KOSMOS.

Tytuł: Jäger und Späher
Wydawca: KOSMOS
Rok wydania: 2014
Liczba graczy: 2
Czas gry: 60 minut
Język: niemiecki

Jäger und Späher (Myśliwi i Zwiadowcy) to trzecia gra z serii "gra dla dwojga" od wydawnictwa KOSMOS, której recenzja ukazuje się na łamach naszej strony.  Premiera Jäger und Späher odbyła się niecały miesiąc temu na targach w Essen. Póki co, dostępna jest tylko niemieckojęzyczna wersja tej gry. Na BGG udostępniono instrukcję po angielsku, a my przetłumaczyliśmy wszystkie karty na język polski. W oparciu o nasze tłumaczenie (do pobrania tutaj - click) powstała ta recenzja. Terminologia jest również z tego zaczerpnięta. Staraliśmy się zrobić to precyzyjnie, jednak sami znajdujemy pewne niedociągnięcia językowe. Jednak w oparciu o te dwa tłumaczenia każdy może przynajmniej zapoznać się z mechaniką Jäger und Späher i zdecydować, czy jest to gra dla niego. Zapraszam do przeczytania recenzji i przemyśleń na temat tej gry.

Gerhard Hecht i Franz Vohwinkel.
Autorem gry jest Gerhard Hecht. Jäger und Späher to jego druga gra, jaką stworzył i wydał wraz z wydawnictwem KOSMOS. Pierwszą z nich była Kashgar: Händler der Seidenstraße. Na końcu instrukcji, jak zwykle w grach tego wydawnictwa, znajdziecie krótką notkę o autorze. Przy swojej pierwszej grze Gerhard Hecht współpracował ze znanym ilustratorem Franzem Vohwinkelem. Również w Jäger und Späher wybrał tego artystę.

Take me to your leader!
W grze wcielamy się w rolę lidera plemienia. Przenosimy się do Epoki Kamienia. Będziemy wysyłać swoich Członków Plemienia do rożnych Lokacji. Będą oni zapuszczać się w Dzicz, znajdując niezbędne surowce do wytwarzania Przedmiotów. Niektórzy z nich udadzą się na Tereny Łowieckie i będą polować na zwierzęta, aby zapewnić pożywienie swojemu plemieniu. Czasem uda im się też przynieść skóry. Dzięki nim nasze plemię będzie się rozrastać. Jednak czasu jest mało, bo tylko do zachodu słońca.

Co w pudle?
Elementy Jäger und Späher są dobrej jakości. Karty są sztywne i czytelne. Nie występują też żadne wątpliwości co do ikonografii, które się na nich znajdują. W Jäger und Späher mamy kilka rodzajów kart:
- Postaci,
- Przedmiotów,
- Dziczy,
- Terenu Łowieckiego,
- Świętych Miejsc,
- Wioski dla każdego gracza.
Oprócz 99 kart, w pudle znajduje się 16 tekturowych znaczników Głodu. Reszta elementów to same drewno:
- dziesięcioro Członków Plemienia, po pięć dla każdego gracza w kolorze czarnym i białym;
- trzydzieści brązowych cube'ów, czyli Kamieni Konsumpcji;
- dwa znaczniki Punktów Zwycięstwa.
Ponadto otrzymujemy planszę punktacji, która jest wystarczająco duża i gruba. Tor punktacji przebiega wokół jej obrzeży, a w środku mamy rysunek plemienia w jaskini.

Rozgrywka. 
Jäger und Späher ma dwa tryby rozgrywki: wprowadzający i normalny. Opis rozgrywki przedstawię na podstawie gry wprowadzającej a na końcu napiszę, co dodaje tryb normalny.

Każdy gracz rozpoczyna grę z dwoma Członkami Plemienia, dwoma znacznikami Głodu, dwiema kartami Przedmiotów i pięcioma kartami Postaci. Oprócz tego każdy z graczy kładzie jednego Członka Plemienia na Planszy Punktacji. Jest on uważany za malucha pozostawionego w Jaskini. Pozostali Członkowie Plemienia są nienarodzeni. Znacznik Punktacji kładziemy na Planszy Punktacji na polu z numerem 10.

Na stole rozkładamy w trzech rzędach po dwie karty Postaci: Zwiadowcy (Kundschafter) i Szamana. Odkrywamy też dwie karty Dziczy.
Grę rozpoczyna gracz z największa ilością włosów (musiałam to napisać). W swojej rundzie każdy zawodnik może wybrać jedną spośród trzech akcji:
- zagrać jedną kartę Postaci;
- wycofać dowolnych Członków Plemienia z Lokacji;
- wykonać podliczenie punktów.
Karty Postaci umożliwiają nam wykonywanie akcji naszymi Członkami Plemienia. Między innymi dają możliwość wysyłania ich na teren Dziczy czy Teren Łowiecki. Ponadto dzięki nim możemy odkrywać nowe Lokacje czy też wydać potomka na świat. Na każdej Lokacji może być jednocześnie tylko trzech Członków Plemienia (bez różnicy czyich). W pierwszej turze każdy gracz startuje z tymi samymi pięcioma kartami Postaci. Każdorazowo, po zagraniu jej, odkładamy ją na jeden ze stosów na stole (na stos z najmniejszą liczbą kart Postaci). Musimy jednak układać je rozmyślnie, mając na uwadze fakt, że w fazie punktowania Zachodu Słońca będziemy wybierać karty, jedna po drugiej, które chcemy wziąć na rękę. W ten sposób zyskamy unikalny zestaw kart, różniący się od tego, jaki ma przeciwnik.
Wycofanie Członków Plemienia z dowolnych Lokacji nie wymaga zagrywania żadnych kart. Jest to osobna akcja. Możemy wziąć wszystkich, albo niektórych Członków Plemienia. Akcja ta umożliwia nam zebranie z Dziczy lub Terenów Łowieckich surowców do produkcji Przedmiotów (drewna, skóry, kamienia, gliny albo owocu) bądź mięsa, które umożliwia nam odrzucenie ze swojej puli znaczników Głodu. Wytworzenie Przedmiotu przynosi nam głównie Punkty Zwycięstwa.
Trzecią możliwą akcją jest wykonanie punktowania Zachodu Słońca. Z zasady możemy do niego przystąpić, jeśli nie mamy na ręce żadnych kart Postaci. Jeśli z dowolnej przyczyny, zdecydujemy się wykonać go prędzej, to każda karta przyniesie jeden punkt ujemny. W fazie punktowania otrzymujemy jeden punkt za każdego Członka Plemienia we Wiosce albo na dowolnych Lokacjach. Tracimy punkt za każdy znacznik Głodu, który posiadamy. Tak, w Jäger und Späher, wyżywienie plemienia jest ważnych elementem. Następnie za każdego posiadanego Członka Plemienia dostajemy jeden znacznik Głodu. Na końcu gracz bierze ze stołu sześć kart Postaci z wierzchu dowolnych stosów.

Gra toczy się do momentu, aż któryś z graczy przekroczy 24 punkty zwycięstwa.
Normalny tryb rozgrywki wprowadza przede wszystkim trzeci rodzaj kart Lokacji - Święte Miejsca. W każdej rozgrywce biorą udział trzy takie karty. Na Lokacjach może znajdować się dowolna liczba Członków Plemienia jednego gracza. Jeśli zdecydujemy się na przejęcie Świętych Miejsc, musimy tam wysłać o jednego pionka więcej, niż się tam znajduje. Lokacja ta daje nam dodatkowe możliwości na zdobywanie punktów, dodatkowych kart Postaci, czy też likwidację znaczników Głodu.
Ponadto w normalnym trybie rozgrywki każdy z graczy na początku gry otrzymuje zestaw sześciu kart (dodatkowo dostajemy kartę Szamana). Natomiast spośród 12 kart specjalnych Postaci rozlosowujemy 6, które utworzą trzy stosy na stole. Dodatkowo startujemy tylko z trzema Punktami Zwycięstwa. Grę zaczyna starszy z graczy i otrzymuje on jedną kartę Przedmiotu, a jego przeciwnik dwie. Zmiana wprowadzana jest również w fazie punktowania Zachodu Słońca. Musimy odrzucić karty Przedmiotów z ręki, pozostawiając sobie tylko jeden. Możemy wziąć natomiast od 5 do 7 kart Postaci ze stołu. W początkowym etapie gry opłaca się brać więcej kart Postaci, aby nasze plemię efektywniej pracowało. Natomiast kiedy zbliżamy się do końca toru punktacji, to najlepiej wziąć tylko najpotrzebniejsze karty, aby szybko przeprowadzić punktowanie Zachodu Słońca i nie zyskać punktów ujemnych.

Podsumowanie.
Jäger und Späher to chyba najbardziej klimatyczna gra ze wszystkich z serii "gra dla dwojga", w którą udało nam się zagrać. To co robimy ma sens. Prowadzimy swoje plemię, które musi polować, aby wykarmić wszystkich członków. Tworzymy nowe przedmioty, które ułatwiają nam przetrwanie w dziczy. Wysyłamy zwiadowców, aby odkrywali nowe tereny. Odwiedzamy Święte Miejsca i poświęcamy dzieci (Nawiedzona Jaskinia), żeby mieć "duchy" po swojej stronie. Robimy to po to, aby zyskać przewagę nad rywalizującym z nami na tych terenach drugim plemieniem. Wszystko to jest bardzo ładnie wplecione w tę grę typu euro. Przejdę teraz do analizy mechanizmów.
Normalny tryb rozgrywki jest lepszy, ale bardziej wymagający. Specjalne karty Postaci mają bardzo dobre bonusy i dają możliwość wyboru między kilkoma akcjami, do jakich mogą posłużyć. Dobre zarządzanie kartami Postaci w połączeniu ze Świętymi Miejscami w niektórych sytuacjach może zaważyć nad zwycięstwem w tej grze.
Pomimo tego, że w pierwszej rundzie przeciwnicy mają te same karty Postaci na ręce i wykonujemy praktycznie bardzo podobne ruchu, to potem sytuacja nabiera całkiem innego wymiaru. Jednak w żadnej z rozgrywek nie zdarzyło nam się, że od początku jeden z graczy zyskał dużą przewagę. Gra jest bardzo wyrównana albo my jesteśmy równymi przeciwnikami dla siebie z mężem. Nie ma w Jäger und Späher takich sytuacji, w których wykonamy bardzo zły ruch i zablokujemy się na kilka tur. Przeciwnik może nam pokrzyżować plany, to fakt, ale zawsze jest jakiś plan B i C. W porównaniu z grą Targi, omawiana pozycja jest na tej płaszczyźnie bardziej wyważona.
W grze Jäger und Späher  jest dużo planowania. Zastanawiamy się w jakiej kolejności zagrywać karty Postaci oraz w którym rzędzie je ułożyć, aby w fazie punktowania Zachodu Słońca mieć dostęp do najkorzystniejszych z nich. Poza tym planujemy, gdzie wysłać naszych Członków Plemienia i w jakiej kolejności ich zdejmować z Lokacji, aby przeciwnik nie zabrał nam surowców, abyśmy mogli odrzucić znaczniki Głodu, spłodzić potomka czy też zrobić Przedmiot. Musimy też uważać chodząc do Lokacji, na których jest tylko jeden dostępny surowiec i wziąć pod uwagę jakie karty na ręce ma przeciwnik. Chwila nieuwagi i rywal może zagrać kartę, która zakryje nam wyczekiwany surowiec i nie dość, że stracimy go, to na dodatek nasz Członek Plemienia wróci do Wioski, a my nie będziemy mieli możliwości stworzenia Przedmiotu, czy też odrzucenia znacznika Głodu. Obserwowanie jakie karty Postaci przeciwnik wziął w czasie swojego punktowania Zachodu Słońca oraz które z nich już zagrał też jest istotne. Będziemy mieli wtedy większą szansę na pozytywne rozwinięcie naszych ruchów. 
Losowość w tej grze jest czasami frustrująca. W kilku rozgrywkach mieliśmy sytuacje, w których jedno z nas nie mogło zbudować Przedmiotów. Surowce, które były dostępne na Lokacjach nie pozwalały na stworzenie ich. Nie pomagało nawet wykładanie nowych Lokacji na stół lub dociąganie większej liczby Przedmiotów. Niektórym może się taki obrót sprawy nie podobać i zniechęcić do dalszej rozgrywki.
Gra Jäger und Späher jest kolejną dobrą grą strategiczną, w którą miałam przyjemność grać. Jest stworzona dla dwóch graczy i cieszy mnie fakt, że wydawnictwo KOSMOS stworzyło taką linię produktów. Gra Jäger und Späher jest prostsza niż Asante i Targi. Wymaga jednak dobrego planowania i obserwowania ruchów przeciwnika. Trzeba też pilnować jakie zagrywa on karty i ile ich jeszcze posiada na ręce. Jeżeli lubicie stawać przed takim wyzwaniem i cenicie granie w planszówki we dwoje, to warto zwrócić uwagę na Jäger und Späher.

Sylwia.


Ocena zbiorcza według naszej skali:
I.
Klimat
4/6
II.
Losowość
4/6
III.
Błędy w grze
5/6
IV.
Złożoność
6/6
V.
Interakcja
5/6
VI.
Wykonanie
6/6
VII.
Cena
6/6
VIII.
Czas rozgrywki w dwie osoby
6/6
IX
Ocena gry
6/6
Końcowa nota:  5.33/6


Grę udostępniło wydawnictwo: 
http://www.kosmos.de/
Bardzo serdecznie dziękujemy!

2 komentarze:

  1. Hej! Bardzo podobają mi się Wasze recenzje! Często te na innych stronach są totalnie zagmatwane i ciężko się je czyta. Tu jest idealnie! Brakuje mi tylko jakiegoś zestawienia najlepszych (do tej pory ocenionych) gier. Najfajniej byłoby mieć możliwość przejrzenia rankingów dla każdej kategorii jednak nawet takie posortowanie według końcowej noty byłoby bardzo pomocne (przynajmniej dla mnie ;) )
    Pozdrawiam,
    Zuzia

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękujemy za miłe słowa. Twoja prośba dotycząca zestawienie najlepiej ocenianych gier zostanie spełniona już wkrótce. Pod koniec roku ukażą się zestawienia gier podsumowujące minione 12 miesięcy. W lutym natomiast napiszemy podwójne TOP 20.

    OdpowiedzUsuń