Start

Get your dropdown menu: profilki

Slider

#htmlcaption1 #htmlcaption2 #htmlcaption3 #htmlcaption4 #htmlcaption5

poniedziałek, 15 lutego 2016

Visby. Recenzja gry od wydawnictwa OSTIA Spiele

Tytuł: Visby
Wydawca:OSTIA Spiele
Rok wydania: 2015
Liczba graczy: 2
Czas gry: 20 minut
Język: niemiecki (dostępna instrukcja po angielsku)

Visby to kolejna nasza zdobycz z targów w Essen 2015. Jest to gra dla dwóch do sześciu graczy. Jeden egzemplarz pozwala na rozgrywkę dwuosobową, a zakupienie kolejnych dodatków zwiększa liczbę zawodników.


W grze Visby wcielacie się w rolę przywódcy szlacheckiej rodziny. Naszym zadaniem jest zarządzanie nią tak, aby zdobyć jak największy prestiż (reprezentowany przez pieczęcie) w tytułowym mieście. Będziemy musieli obronić Visby przed atakami, a także wysyłać kupców, z rodzimymi towarami. Ten przywódca, który zrobi to najlepiej, zwycięży rozgrywkę.

Autorem gry jest Stefan Risthaus. Możecie go znać z takich pozycji jak Arkwright (2014) czy MONUMENTS (2008).

Gra bez pudełka
Nasz egzemplarz otrzymaliśmy w niewielkim woreczku strunowym. Znajdowała się tam instrukcja w języku niemieckim, ale ze strony wydawcy można pobrać zasady po angielsku. Co nas tez zdziwiło, dwie kartki, które są zarazem jej częścią tworzą planszą główną. Na niej będziemy zaznaczać liczbę dostępnych rycerzy, statków i aktualną cenę dóbr. Do tego posłużą nam trzy drewniane znaczniki, dołączone do gry. Ponadto dla każdego gracza przygotowano:
- 8 kart akcji, 1 kartę pieczęci, 1 kartę towarów,
- 1 drewniany znacznik pieczęci i 1 towarów,
- skrót zasad po niemiecku (na stronie wydawcy dostępna jest wersja po angielsku).
Oprócz tego, że gra nie posiada pudełka i nie ma tekturowej grubej planszy głównej, to jej wykonanie jest dobre. Karty są wystarczająco czytelne i pomimo niemieckim napisów, po kilku turach stają się intuicyjne. Drewniane znaczniki zostały specjalnie dostosowane do tej gry, co też podnosi walory estetyczne tej pozycji.

Opis rozgrywki
Gra podzielona jest na tury, których liczba jest zależna od warunków zwycięstwa. Jeżeli chociaż jeden zawodnik osiągnie poziom przynajmniej trzydziestu pieczęci, należy przejść do fazy finalnego podliczenia punktów. Wówczas każdy zawodnik może przemienić towary, które mu pozostały na pieczęcie, w stosunku 3:1. Ten gracz, któremu udało się zdobyć ich najwięcej zostaje zwycięzcą.

Każda runda podzielona jest na 3 fazy:

Zaopatrzenie
W zależności od liczby graczy, należy zaopatrzyć każdy tor na planszy głównej w dodatkowe surowce. W grze dwuosobowej w każdej rundzie poruszamy znacznikami o 3 pola.

Zagrywanie i odkrywanie kart.
W Visby każdy gracz posiada ten sam zestaw kart. Każda z nich ma inną zdolność i występuje w jednym egzemplarzu:
  1. Wojsko – każda zagrana karta daje jej właścicielowi 2 pieczęcie z planszy głównej.
  2. Rycerz – wszyscy gracze, którzy zagrali Rycerza dostają po jednej pieczęci równocześnie z planszy głównej, do momentu, aż nie będzie ich na jej torze i każdy dostanie ich po równo. Można maksymalnie dostać 5 pieczęci na Rycerza.
  3. Kowal – gracz otrzymuje towary, za każdą kartę Wojska i Rycerza zagraną przez innych zawodników. Za Wojsko otrzymujemy 4, a za Rycerza 2 towary. Kowal nie powoduje zmian na torze towarów na planszy głównej.
  4. Flota – każda Flota dostarcza zawodnikowi 3 towary z planszy głównej.
  5. Statek – wszyscy gracze, którzy zagrali Statek dostają po jednym towarze równocześnie z planszy głównej, do momentu, aż nie będzie ich na jej torze i każdy dostanie ich po równo. Nie ma maksymalnej liczby towarów, jakie gracz może w ten sposób zdobyć.
  6. Celnik – gracz otrzymuje pieczęcie, za każdą kartę Floty i Statku zagraną przez innych zawodników. Za Flotę otrzymujemy 3, a za Rycerza 1 pieczęć. Celnik nie powoduje zmian na torze pieczęci na planszy głównej.
  7. Kupiec – gracz, który zagrał tą kartę może zamienić dowolną liczbę towarów (póki je ma) na pieczęcie według aktualnego przelicznika na torze żółtych na planszy głównej. Jeżeli w tej turze został zagrany chociaż jeden Kupiec, to tor ten jest redukowany do zera, niezależnie od liczby przemienionych towarów.
  8. Żebrak – karta ta daje jej właścicielowi towary, których liczba jest zależna od liczby zagranych dotychczas kart (na stosie kart odrzuconych plus karta Żebraka). Dodatkowo, zawodnik dostaje 2 towary za każdego Kupca zagranego w tej rundzie przez rywali.
Gracze potajemnie zagrywają dwie karty i równocześnie odsłaniają.

Analiza kart
Aktywowane są one według z góry ustalonej kolejności (patrz wyżej). Natychmiast wprowadzamy ich efekty, aktualizując tory na planszy głównej oraz na swoich kartach. Każda z nich odrzucana jest na stos kart odrzuconych. Jedyną możliwością odzyskania kart na rękę jest zagranie Żebraka.

Opinia o grze
Visby to taka mini gierka, która zajmuje mało miejsca na stole i jest bardzo mobilna. Możemy ją wziąć do kieszeni i zagrać czekając na pociąg czy samolot. Rozgrywka zajmuje niecałe 20 minut i jest niezwykle dynamiczna, co jest też dużym plusem tej pozycji.

Jak każda gra z jednoczesnym zagrywaniem kart, tak i ta ma element pamięciowy. Musimy zapamiętywać, jakie karty rywal już zagrał, aby wykorzystać to na swoją korzyść i zdobyć więcej towarów czy pieczęci. Karty są tak skonstruowane, że to co my zagramy, ma wpływ na przychód przeciwnika i odwrotnie. To czyni tą grę ciekawą i fascynującą.
Rozgrywka dwuosobowa jest prosta, bo łatwo zapamiętać, co kto zagrał i przewidzieć (mając stały wgląd w sytuację na torach na planszy głównej), co będzie chciał zagrać w kolejnej rundzie. W trzy osoby będzie to już ciekawsze i mniej przewidywalne. Zależności pomiędzy kartami będą miały większe znaczenie.
Śmiało mogę stwierdzić, że mechanizm zarządzania ręką i surowcami, stanowi dobry punkt wyjścia do stworzenia większej i cięższej pozycji. 
Visby jest pozycją, która ma swój urok. Nie mam zastrzeżeń ani do przebiegu rozgrywki, regrywalności, ani losowości (tej w zasadzie nie ma, gdyż tworzą ją gracze). Mini gry mają to do siebie, że powraca się do nich (przynajmniej w naszym domu), gdy nadarzy się ku temu okazja (podróż, zbyt zmęczony umysł na coś cięższego albo jako filler na spotkaniu ze znajomymi). W takich sytuacjach też będziemy powracać do Visby.

Sylwia

Pomocnicza ocena zbiorcza według naszej zawiłej skali:
I.
Klimat
2/6
II.
Losowość
-/6
III.
Błędy w grze
6/6
IV.
Złożoność
6/6
V.
Interakcja
5/6
VI.
Wykonanie
6/6
VII.
Cena
?/6
VIII.
Czas rozgrywki w dwie osoby
6/6
IX.
Skalowanie na dwóch graczy
5/6
Końcowa nota:  5.14/6
Grę udostępniło wydawnictwo:
http://www.ostia-spiele.de/index.htm

Bardzo serdecznie dziękujemy!

...and something for our international readers:

Pros:
+ simple rules
+ clean and well designed mechanics
+ fast and dynamic gameplay
+ mobility

Cons:
- none

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz