Start

Get your dropdown menu: profilki

Slider

poniedziałek, 23 listopada 2015

Pandemic Legacy. Recenzja gry od wydawnictwa Lacerta (nie zawiera spoilerów)

Tytuł: Pandemic Legacy
Wydawca: Lacerta
Rok wydania: 2015
Liczba graczy: 2-4
Czas rozgrywki: 20-60 minut
Język: polski

Pandemic Legacy - Sezon 1 to gra, w którą chcieliśmy zagrać, od momentu ogłoszenia, że zostanie wydana. Powodów ku temu mieliśmy kilka. Po pierwsze, nie graliśmy w podstawową Pandemię. Niedawno mieliśmy do czynienia z Pandemic Lekarstwo, która nie za bardzo przypadła nam do gustu. Po drugie, lubimy gry kooperacyjne. Po trzecie, Pandemia jest pozycją wychwalaną przez wielu graczy, więc postanowiliśmy dać temu fenomenowi kolejną szansę. Dzięki dobroci wydawnictwa Lacerta, mieliśmy okazję spróbować swoich sił w tej grze.

W związku z tym, że Pandemic Legacy to gra, której ostateczny format zależy od jej uczestników, zdecydowaliśmy się napisać dwa artykuły. Pierwszy z nich nie będzie zdradzał żadnych unikalnych elementów gry. Również zdjęcia nie będą przedstawiały zmian, jakie wprowadzane są podczas rozwoju Pandemic Legacy. Powstaje on dla osób, których zaciekawiło słowo Legacy w tytule. Natomiast drugi artykuł ukaże się, gdy rozegramy do końca naszą grę. Wtedy też pokażemy Wam, co udało nam się uzyskać. Przedstawimy zdjęcia z naszych rozgrywek oraz podzielimy się opinią o naszej przygodzie. Jednak póki co, zacznijmy od początku.

Co to znaczy Pandemic Legacy?
Planszówki typu Legacy, to gry, które ewoluują w czasie trwania wielu rozgrywek. To tylko od decyzji graczy zależy, jak będzie wyglądał ostateczny jej wygląd. Najczęściej ma to miejsce poprzez możliwość nalepiania naklejek, pisania po kartach czy planszy. Dlatego też Wasz egzemplarz gry będzie unikalny.
Pandemic Legacy jest grą, która trwa 12 miesięcy, czyli 12 rozgrywek (minimalnie). W tym czasie zmienia się ona nieodwracalnie. Czy oznacza to, że po tych rozgrywkach trzeba wyrzucić grę? Tego jeszcze nie wiemy, bo może to zweryfikować ostatnia misja. Na pewno podzielimy się tym w drugim artykule. Może do tego czasu pojawi się Sezon 2 ...
Pandemic Legacy to gra kooperacyjna, czyli razem ze swoimi kompanami staracie się uratować świat przed czterema groźnymi zakaźnymi chorobami. Macie wspólny cel i musicie współpracować, aby go osiągnąć i wygrać.
Zalecane jest, aby do tej gry, za każdym razem zasiadało to samo grono osób. Jednak instrukcja sugeruje, że możecie grać inną postacią w każdym miesiącu. W związku z czym, ja nie widzę przeciwwskazań do rozegrania partii, jeśli jeden z waszych kolegów nie będzie akurat mógł z wami zagrać.


Dla chłopca niebieski, a dla dziewczynki czerwony?
Gra została wydana w dwóch wersjach: czerwonej i niebieskiej. Jeżeli nie wiecie, które pudło wybrać, bo macie nadzieję na unikalny egzemplarz, to się zawiedziecie. Wszystkie elementy do gry są takie same. Inny kolor pudła to tylko zabieg marketingowy. Nazywając to po ludzku, wydawca edycji światowej chciał, aby każdy fan Pandemii miał możliwość wybrania sobie ładniejszej grafiki. Jest oczywiście też inna wersja. Catch them all! Skoro wydano dwie wersje gry, to każdy kolekcjoner powinien mieć je obie … lecz to także zabieg marketingowy. Jednak każdy biznes opiera się na tym, więc nie powinniście się dziwić.

Elementy gry
Zawartość pudełka doskonale prezentują zdjęcia. Większość z elementów jest taka sama, jak w podstawowej grze Pandemia. Mamy karty pomocy, epidemii, miast, zdarzeń i infekcji. Są też znaczniki infekcji w postaci kolorowych kostek, pionki dla graczy, stacje badawcze. Ponadto otrzymujemy 5 kart postaci. Są one dwa razy większa niż zwykle karty i dwustronne. Z przodu jest miejsce na blizny, relacje i dodatkowe umiejętności. Z tyłu umieszczono kalendarz, w którym możecie zapisywać kto i kiedy grał tą postacią oraz czy odniósł zwycięstwo. Dodatkowo otrzymujemy talię kart Legacy, z którymi należy obchodzić się bardzo ostrożnie. Nie należy zaglądać do jej środka, przeglądać kart, czytać ich. Przed pierwszą rozgrywką należy zapoznać się z wierzchnią kartą i postępować zgodnie z tym, co jest na niej napisane. Talia ta jest tym elementem zmiennym, który powoduje, że gracze stworzą swój unikalny egzemplarz gry. Jest to jedyny sposób na poznanie jej zawartości. 
Dodatkowo zawodnicy otrzymują jednostronnicową kartkę z naklejkami. Jest ona od początku jawna. Znajdują się na niej naklejki stacji badawczych, blizn, poziomy paniki, dodatkowych usprawnień, które otrzymacie jako nagrodę na koniec każdej wygranej. Do gry dołączono też 5 teczek. Kieszenie w nich są zamknięte. Karty Legacy będą wskazywały moment, w którym należy je otwierać. Największą tajemnicą jest 8 schowków. Zajmują one połowę przestrzeni w pudełku. Są one również zamknięte, ale możecie nimi potrząsać do woli. Niektóre są cięższe, niektóre lżejsze. Jednak to, co się w nich kryje pozostaje tajemnicą do momentu, w którym zostanie Wam to wskazane przez elementy gry. 
Instrukcja stanowi również element Legacy. Na jej końcu znajduje się kalendarz, podobny do tego, który umieszczono na kartach postaci. Zapisujecie tam poziom finansowania, datę rozgrywki, graczy i postacie biorące w niej udział oraz rezultat (przegraną czy wygraną). W instrukcji znajduje się też wiele pustych pul z napisem: przyklejcie tutaj NAKLEJKĘ Z ZASADAMI „X”. Im dłużej będziecie grać, tym więcej takich miejsc się wypełni dodatkowymi, unikalnymi zasadami.


Jeżeli graliście w Pandemię podstawową...
to zasady pierwszej rozgrywki są takie same. Zadaniem graczy jest znaleźć lekarstwo na cztery choroby. Występują minimalne zmiany, które wprowadzają dodatkowe elementy Legacy.

Jeżeli nigdy nie graliście w Pandemię podstawową...
to teraz macie ku temu okazję. Autorzy gry zalecają rozegrać dwie partię bez specjalnych zasad, ażeby zapoznać się z mechanizmami. Ponadto będziecie mogli zauważyć, jakie decyzje należy podejmować w czasie rozgrywek. My zagraliśmy trzy razy, aby nie popełnić drastycznych w skutkach błędów i nie zepsuć swojego egzemplarza Pandemic Legacy. Z całą pewnością przydały się nam one. W szczególności, że nasze rozgrywki były dwuosobowe i mogliśmy zagrać różnymi zestawami postaci, aby zobaczyć, które z nich najefektywniej ze sobą współgrają. Więc jeśli w waszym gronie są osoby, które nie miały do czynienia z Pandemią to naprawdę polecam rozegrać kilka instruktażowych rozgrywek.

Postaci
Pandemic Legacy to gra dla dwóch do czterech graczy. Jest pięć dostępnych postaci, z których każdy musi wybrać jedną i nadać jej imię i nazwisko. Z miesiąca na miesiąc nie musicie wcielać się w tych samych bohaterów – gra tego nie narzuca. W czasie gry wasze postaci będą dostawać blizny, między innymi jeśli przebywa w mieście, w którym rozprzestrzenia się choroba. Wówczas zawodnik wybiera jedną z naklejek i daje je swojej postaci. Utrudniają twoje akcje w określonych warunkach. Na karcie są dwa miejsca na bliznę. Jeśli będziemy musieli dać postaci trzecią, to wówczas zostaje ona uznana za zaginioną. W takim wypadku instrukcja sugeruje podarcie karty postaci. My zdecydowanie polecamy po prostu odłożenie jej na spód pudełka. Taka postać nie będzie mogła brać udziału w przyszłych rozgrywkach. Zawodnik jednak nie odpada z gry. Dostaje kartę mieszkańca, który nie może posiadać żadnych specjalnych umiejętności.

Zadania
Pierwszym zadaniem jest wynalezienie lekarstwa na cztery choroby. Ich liczba będzie się zwiększać w miarę upływu czasu (miesięcy). Niektóre z nich będą obowiązkowe, a niektóre nie. Zwróćcie uwagę na to, aby na początku kolejnych miesięcy wykładać w obszarze zadań te, które wykorzystywaliście w poprzednich rozgrywkach i nie zostały one zmienione przez talię Legacy.

Finansowanie
Jest to element, który pozwala dodawać zawodnikom do talii kart gry płatne zdarzenia. Są to jednorazowe bonusy. Liczba kart, jakie bierze udział w danym miesiącu zależy od poziomu finansowania. Jego poziom jest uzależniony od wygranej i przegranej. Maksymalnie może wynosić 10, a minimalnie 0.

Poziom paniki
Jeżeli doprowadzicie do rozprzestrzenia się choroby, wówczas miasto, które to zainicjowało otrzymuje specjalną naklejkę o poziomie 1. Jeżeli to samo miasto po raz kolejny doprowadzi do takiej sytuacji to otrzyma kolejny poziom paniki. Każdy z nich wywołuje różne efekty. Jeżeli doprowadzicie do poziomu paniki 5 w jednym z miast, to ono upada. W raz z nim wszystkie postaci, jakie się tam znajdowały uważa się za zaginione. Efekty są różne, jednak żadne z nich nie są pozytywne.


Przegrana czy zwycięstwo?
Warunkiem zwycięstwa jest wykonanie zadania lub kilku zadań. Przegraną kończy się gra, kiedy skończą się karty do gry po wykonaniu akcji, znaczniki chorób do dołożenia albo znacznik rozprzestrzeniania chorób osiągnie ostatnią pozycję na skali.
Bez względu na rezultat macie możliwość zyskania dwóch usprawnień końcowych. Są to:
  • dodatkowe umiejętności postaci,
  • bezpłatne zdarzenia,
  • początkowe stacje badawcze,
  • pozytywne mutacje.

Jeżeli wygraliście dodatkowo:
  • dostajecie premię za wygraną, która napisana jest na karcie Legacy,
  • zmniejsza się Wam poziom finansowania o 2 (bo jesteście za dobrzy.

Jeżeli przegraliście:
  • Pandemic Legacy pozwala Wam przegrać raz w każdym miesiącu. Wówczas zyskujecie drugą szansę na uratowanie świata. Jeśli przegracie drugi raz, to po prostu zaczynacie grę na początku kolejnego;
  • wzrasta Wasz poziom finansowania o 2.

Skrócony opis rozgrywki
Każdy z graczy zaczyna grę posiadając na ręce kilka kart gry. Liczba ta uzależniona jest od liczby zawodników. W czasie gry będziecie zdobywać kolejne, lecz w żadnym momencie nie możecie mieć ich więcej niż 7. Wśród tych kart będą się pojawiać miasta, płatne zdarzenia i epidemie.
W pierwszym miesiącu każdy rozpoczyna grę w Atlancie, gdyż tam znajduje się stacja badawcza. W późniejszych etapach będziecie posiadać ich więcej i to tylko od Was będzie zależało, z którego miejsca chcecie zacząć ratować świat. Na decyzję może wpłynąć sytuacja, jaką zastaniecie na planszy.
Przed rozpoczęciem gry z talii kart infekcji wylosujcie 9 kart, każdą rozpatrując osobno. Pierwsze trzy powodują wyłożenie na planszę po trzy kości infekcji w odpowiednim kolorze w odpowiednim mieście, kolejne trzy po dwie kości a trzy ostatnie po jednej. Karty infekcji odkładamy na stos kart odrzuconych.
Każdy zawodnik w swojej turze może wykonać maksymalnie 4 akcje, nawet te same kilka razy. Podkreślę, że są one takie same jak w podstawowej Pandemii.

Akcje związane z ruchem:
jazda/rejs – przeniesienie się do miasta połączonego białą linią z tym, w którym aktualnie się znajdujecie;
lot bezpośredni – odrzucenie karty miasta docelowego i przeniesienie się do niego;
lot czarterowy – odrzucenie karty miasta, w którym aktualnie się znajdujecie, aby przenieść się do dowolnego innego miasta na planszy;
lot prywatny – przeniesienie swojego pionka pomiędzy dwoma stacjami badawczymi.

Pozostałe akcje:
budowa obiektu – odrzucenie karty miasta, w którym się znajdujecie, aby zbudować w nim obiekt;
leczenie choroby – przeniesienie jednego znacznika choroby z miasta do puli, w którym się znajdujecie. Jeżeli udało się Wam wcześniej wynaleźć lekarstwo na tę chorobę, to możecie usunąć wszystkie jej znaczniki.
dzielenie się wiedzą – danie jednemu z graczy karty miasta, w którym się znajdujecie ALBO otrzymanie od innego gracza karty miasta, w którym się znajdujecie. Warunkiem koniecznym do przeprowadzenia tej akcji jest znajdowanie się obu zawodników w jednym miejscu.
wynalezienie lekarstwa – w stacji badawczej gracz może odrzucić 5 kart jednego koloru, aby wynaleźć lekarstwo na chorobę tego koloru. Jeżeli na planszy w tym momencie nie ma znaczników choroby w tym kolorze, to chorobę uznaje się również za wyeliminowaną. Uważajcie, aby w pierwszych rozgrywek nie mylić tych dwóch pojęć.
Znaczniki w kolorze choroby, na które macie wynalezione lekarstwo nadal pojawiają się w czasie epidemii. Jeżeli wyeliminujecie chorobę, to po prostu ignorujecie efekty epidemii.

Po wykonaniu maksymalnie czterech akcji, gracz dociąga jednocześnie dwie karty gry. Jeżeli wśród nich jest karta epidemii to należy ją natychmiast rozpatrzyć:
przesuwamy znacznik poziomu zachorować o 1 pole do przodu.
ciągniemy jedną kartę ze spodu stosu kart infekcji: w tym mieście kładziemy 3 znaczniki infekcji w odpowiednim kolorze (chyba, że wyeliminowaliśmy tą chorobę). Jeżeli w mieście znajdują się już 3 znaczniki, to nie należy dokładać następnych. W takich wypadku dochodzi do rozprzestrzeniania się choroby. Zagraną kartę infekcji należy odrzucić na odpowiedni stos. Wszystkie karty ze stosu odrzuconych kart infekcji należy potasować i położyć na wierzch stosu kart infekcji.

Następnie gracz, który wywołał epidemie kontynuuje swoją turę. Ostatnim jej etapem jest pociągnięcie nowych kart infekcji. Ich liczba jest zależna od poziomu, na którym znajduje się znacznik poziomu zachorowań (od dwóch do czterech). Każda taka karta powoduje pojawienie się na planszy jednego znacznika choroby w odpowiednim miejscu i odpowiedniego koloru. W tym momencie również może dojść do rozprzestrzenienia choroby. Zagrane karty również odkłada się na stos odrzuconych kart infekcji. W ten sposób wiecie, gdzie jest prawdopodobne pojawienie się kolejnych infekcji i od których miast lepiej zacząć ich usuwanie.

Rozprzestrzenianie się choroby
Oczywiście celem graczy jest próba nie dopuszczenia do takiej sytuacji. W grze dwuosobowej nie mieliśmy rozgrywki, która obyłaby się bez tego etapu.
Do rozprzestrzeniania choroby dochodzi, gdy w mieście znajdują się 3 znaczniki infekcji i musicie dołożyć kolejne. Wówczas:
KROK 1 - przesuńcie znacznik rozprzestrzeniania się chorób o jedno pole do przodu. Jeżeli osiągniecie ostatnie z nich to przegraliście.
KROK 2 - Połóżcie po jednym znaczniki infekcji w kolorze choroby w każdym mieście połączonym z inicjującym. Może to spowodować kolejne rozprzestrzeniania się choroby. W takim wypadku należy powtórzyć krok pierwszy i drugi, z tym wyjątkiem, że w miasta, do których już rozprzestrzeniała się przed chwilą choroba nie otrzymują kolejnych znaczników infekcji.
KROK 3 – wzrasta poziom paniki we wszystkich miastach inicjujących rozprzestrzenianie chorób. Pojęcie to wyjaśniałam powyżej.
KROK 4 – każda postać przebywająca w mieście inicjującym otrzymuje blizny.
Po tak wyczerpującej przeprawie, swoją turę wykonuje kolejny gracz.

Wierzę, że znajdą się osoby, których ten artykuł zawiedzie. Jeżeli graliście w Pandemię, to nie dowiedzieliście się zbyt wielu nowych rzeczy. Jednak, jak wspomniałam na początku, tekst ten powstał głównie dla osób, które nigdy w nią nie grały, a chciałyby pograć w grę typu Legacy. Z tego względu powstanie drugi tekst, w którym odkryjemy dla Was wszystkie tajemnice Pandemic Legacy.

Podobnie jak Pandemic Lekarstwo, podstawowa rozgrywka w omawiany tytuł nie przypadła mi do gustu. Z tury na turę robi się to samo. Podobały mi się bardziej te rozgrywki 15-20 minutowe, bo każda tura przebiegała dynamicznie. Po pół godziny gra mi się nuży. W gronie dwuosobowym nie mieliśmy sytuacji, w której przegraliśmy. Bywały krytyczne momenty, lecz zostały one bardzo szybko wyeliminowane. Nie wiem z czego wynika taki rozwój sytuacji. Mieliśmy nawet wątpliwości, czy jakieś zasad nie mylimy, lecz tak nie było.
W związku z tym, nie chcemy spróbować zagrać w podstawową Pandemię. Oczywiście rozgrywka w Legacy zyskuje naszą uwagę dzięki możliwościom kustomizowania jej. Jest w tym trochę tajemniczości i chciałabym wiedzieć, co jeszcze zmieni się na przestrzeni kolejnym miesięcy gry. Z niecierpliwością więc czekam na kolejne rozgrywki w Pandemic Legacy

Sylwia.


Pomocnicza ocena gry podstawowej według naszej zawiłej skali:
I.
Klimat
3/6
II.
Losowość
4/6
III.
Błędy w grze
6/6
IV.
Złożoność
6/6
V.
Interakcja
6/6
VI.
Wykonanie
6/6
VII.
Cena
5/6
VIII.
Czas rozgrywki w dwie osoby
6/6
IX
Skalowanie na dwóch graczy
4/6
Końcowa nota:  5.11/6


Grę udostępniło wydawnictwo:
http://lacerta.pl/
Bardzo serdecznie dziękujemy!

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz