Start

Get your dropdown menu: profilki

Slider

czwartek, 29 września 2016

Essen 2016. Jakie zapowiedzi zwróciły naszą uwagę? Część 6


W dzisiejszym zestawieniu nowości z Essen będzie mały miks. Będzie coś o grach z Polski oraz grach z polską instrukcją. Poza tym, jak zwykle skupimy się na, według nas, nietypowych tytułach.

Game’s Up
To niemieckie wydawnictwo postanowiło na targi w Essen przygotować grę The Arrival, której autorem jest Martin Wallace. Fabuła gry przenosi nas do mitycznej krainy Erin, w której będziemy walczyć o wpływy, ale również zmagać się z demonami – Fomori. 

Gracze będą postawieni przed ciekawym dylematem: jeśli za szybko zyskają dużo władzy, to łatwiej mogą ulec zepsuciu i wpływowi demonów. Tytuł ten ma również zawierać ciekawe mechanizmy. Otóż w pierwszej części gry poniekąd programujemy swój przychód surowców, a następnie będziemy musieli go dobrze wykorzystać. To wszystko brzmi dość intrygująco. Mamy też nadzieję, że w grze będzie trochę wspomnianego klimatu, a z tym niestety w grach autorstwa pana Wallace’a różnie bywa :-)

Golden Age Games
Kolejne wydawnictwo, które debiutuje na tegorocznych targach. Przygotowało ono grę Captains of the Golden Age

Z pozoru gra ta wydaje się rodzinnymi tytułem, w którym będziemy dostarczać towary z punktu do punktu. Jednak jest w niej miejsce na interakcję między graczami, gdyż można ze sobą walczyć. Brzmi to w zasadzie, jak każda gra o piratach (Kupcy i Korsarze, Tides of Infamy), ale niewiele z takich tytułów jest dla dwóch graczy. W związku z tym zwróciliśmy uwagę na ten tytuł.

Hobby World
Nasi koledzy z Rosji szykują kilka premier na tegoroczne Essen. Jednak my wyczekujemy ze zniecierpliwieniem na Master of Orion: The Board Game. Jest to karcianka na podstawie kultowej gry komputerowej. 

Po zapoznaniu się z zasadami, przypomina nam ona połączenie 51. Stanu oraz Kashgar. Obie gry nam się podobały, więc z nadzieją spoglądamy na Master of Orion.

Lookout Spiele/Mayfair Games
Dużą grą, którą wspólnie przygotowują te wydawnictwa jest tytuł The Colonists (niem. Die Kolonisten). Jej autorem jest Tim Puls i jest to jego debiut. 

Jej fabuła nie jest jakaś wyjątkowa – kierujemy osadnikami, aby ci rozwijali naszą wioskę. Musimy jednak przyznać, że takie gry zawsze zwracają naszą uwagę, a zwłaszcza kiedy należą do tych „cięższych” tytułów. Pewnie poprzez nasze zamiłowanie do komputerowej gry The Settlers. Przykładową rozgrywkę można prześledzić na stronie wydawnictwa: http://lookout-spiele.de/wp-content/uploads/The-Colonists-Intro.pdf

Keep Exploring Games
W naszej kolekcji gier planszowych nie mamy gry o nurkowaniu (Abyss się nie liczy). W związku z tym zwracamy uwagę na wszelkie tytuły związane z tym tematem. 

Scuba dodatkowo ma element eksploracji – będziemy pływać, obracać kafelki i szukać przeróżnych podwodnych stworzonek. Oczywiście wszystko będzie oparte o zbieranie zestawów oraz zarządzanie ryzyka (press your luck), bo im znajdziemy się głębiej, tym więcej niebezpieczeństw na nas czeka.

Mattel
Marc Andre to autor takich gier, jak Splendor i Baronia. W tym roku wraz z firmą Mattel (tak, to ci od Barbie) przygotowuje grę Sail Away

Poprzednie dwa tytuły pozbawione były klimatu i w związku z tym nie wierzymy, że teraz to się zmieni. Jednak w Sail Away gracze są kupcami, którzy jak najszybciej chcą przetransportować swoje dobra do portu, a jednocześnie wynajmują piratów, aby ci walczyli z konkurencją. Rozgrywka kończy się, gdy ktoś zakotwiczy pięć statków. Gra oczywiście skupia się na zbieraniu zestawów i jest wydana na wysokim poziomie, z interesującymi, plastikowymi elementami.

OSTIA Spiele
W zeszłym roku na targach w Essen otrzymaliśmy małą gierkę Visby (click) od tego wydawcy. Była ona spakowana wyłącznie w woreczek strunowy. W tym roku pan Stefan Risthaus przygotował kolejny mini tytuł. Z opisu wynika, że będzie miał on podobne mechanizmy do Visby. To dobrze, gdyż tamta gierka bardzo nam się spodobała. 

W Tallinn sercem również będzie jednoczesne wybieranie akcji i przechytrzenie w ten sposób przeciwnika.

Tactic
Wydawnictwo Tactic szykuje wiele gier na Essen. Są to takie tytuły, jak: X-tiles, Totem, Alias Kobiety vs Mężczyźni, Magiczny Kociołek, Koloriada, Założysz się (nowa edycja), iKNOW Hit list, iKNOW All in. Jak sami widzicie są to tytuły bardziej imprezowe, rodzinne lub kierowane do młodszych odbiorców. Póki co, prezentują się one bardzo ciekawie na zdjęciach. Wydawca utrzymuje swoje produkty na stałym poziomie. Naszą uwagę zwróciły dwa tytułu. 

Pierwszy z nich to X-tiles, którego elementy wykonane są z drewna. Każdy z zawodników startuje z kilkoma płytkami, podzielonymi na cztery części. Zadaniem graczy jest pozbycie się ich. Ten kto zrobi to jako pierwszy zwycięży. Będzie się tutaj liczyła spostrzegawczość, wyobraźnia i spryt. W związku z tym, gra ta zainteresowała głównie Sylwię. 

Drugim tytułem jest Totem, kierowany wprawdzie już dla siedmiolatków, ale wydaje mi się, że również dorośli będą dobrze się bawili przy tym tytule. W tej grze będziemy ścigać się naszymi totemami. Jednak to nie takie proste, bo niektóre pola będą nam to utrudniały.

Tailor Games
Polskie wydawnictwo Tailor Games na targi w Essen przygotowało grę Morgeusz. Oto trochę oficjalnych informacji na jej temat.
Hypnos po wielu tysiącleciach schodzi w końcu ze sceny. Wraz z jego odejściem na tron zasiada Morfeusz, jego syn i do tej pory prawa ręka. Morfeusz musi zadbać, aby sny wychodziły z Onirii do świata i umysłów śmiertelników co najmniej w takim samym tempie jak do tej pory, inaczej Ziemię czeka myślowy regres a Onirię – zagłada. Śmiertelnicy potrzebują snów by myśleć, zapamiętywać i rozbudzać wyobraźnie, Oniria potrzebuje śniących ludzi by istnieć – bez śniących Oniria pozostanie bez energii. Jednak Morfeusz nie jest w stanie sam zarządzać Królestwem Snów i jednocześnie owe sny sporządzać i zsyłać. Dlatego właśnie potrzebuje asystenta. Ogłasza konkurs – Tkacze snów mają trzy miesiące (jest to dość mgliste pojęcie, czas w Onirii działa – jak większość rzeczy – całkiem inaczej niż w świecie śmiertelników) na utkanie jak najwięcej i jak najbardziej buchających energią oniryczną snów – najlepszy z nich zostanie prawą ręką Morfeusza, a tym samym drugim najważniejszym stworzeniem w Onirii.

Morfeusz to gra dla dwóch do czterech graczy w której gracze tworzą sny. Na początku każdej tury aktywny gracz rzuca kośćmi. Następnie gracze wybierają kość i zależnie od tego, co się na niej znajduje, otrzymują odpowiednie dary Morfeusza, w tym esencję. Po tym, w niektórych lokacjach Tkacze Snów mogą przypisać esencję do snów i skompletować sny. Inne dary to Kronit, rzadki minerał pozwalający na zaginanie czasu i używany jako waluta, i Oniryt, urządzenie manipulujące strukturą Onirii, pozwalające graczom wykonywać dodatkowe akcje. Tkacze Snów będą podróżować przez Onirię trzy miesiące, czyli 21 tur. Plansza jest składana losowo z kafli, a Tkacze będą poruszać się po niej po kole, odwiedzając każdą lokację. Gracz, który stworzy najpotężniejsze sny i uzbiera najwięcej punktów zwycięstwa wygra grę i zostanie prawą ręką oraz asystentem samego Morfeusza.


What’s Your Game?
Pierwotnie wydawnictwo szykowało na targi w Essen grę Brasil. Jednak autorzy, czyli Paolo Solledade i Nuno Bizarro Sentiero (Nippon), stwierdzili, że muszą ten tytuł dopracować i niestety nie możemy się go spodziewać na tegorocznym SPIEL. 

Premierę natomiast będzie miała gra Railroad Revolution, w której ciekawym mechanizmem będzie to, że z początku nasi pracownicy nie będę mieli żadnych specjalnych zdolności. Dopiero z czasem będą je zyskiwać. Ciekawi mnie, jak to dokładnie będzie rozwiązane. Jeśli do tego dodamy rzeczywiste budowanie linii kolejowych i transport towarów, to brzmi naprawdę rewelacyjnie. W chwili pisania tego wpisu niewiele więcej wiadomo o tym tytule. Nawet żadnych zdjęć w necie nie znaleźliśmy.

Tomasz


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz